یک لحظه با ما یک عمر با طبیعت

سالانه در جهان حدود 500 میلیارد تا یک تریلیون کیسه پلاستیکی استفاده می شود؛ یعنی حدود یک میلیون کیسه پلاستیکی در هر دقیقه! از این میزان، سالانه 10 میلیارد کیسه پلاستیکی بدون ورود به چرخه بازیافت، راهی مراکز دفن یا سوزاندن زباله می شود.

چالش های موجود در زمینه استفاده از کیسه های پلاستیکی:

  • تجزیه پلاستیک در طبیعت بین 300 تا 500 سال زمان می برد.
  • تولید کیسه های پلاستیکی نیازمند نفت، گاز طبیعی و مواد شیمیایی است که باعث آلودگی هوا می شود.
  • بخشی از این زباله های پلاستیکی شناور در آب اقیانوس ها، کیسه های پلاستیکی هستند که در صورت بلعیده شدن توسط موجودات دریایی، باعث خفگی آنها می شوند.

(تصویر: aquarium.co)

براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، 20 درصد کیسه ها و بسته بندی های پلاستیکی می توانند دوباره مورد استفاده قرار بگیرند؛ 50 درصد دیگر قابل بازیافت هستند که این کار نیازمند ارتقاء طراحی بسته بندی ها و بهبود سیستم های مدیریت بازیافت پلاستیک است؛ اما 30 درصد دیگر هیچوقت وارد چرخه بازیافت نخواهند شد.

اقدامات بازدارنده برای کاهش استفاده از کیسه پلاستیکی

یکی از اصلی ترین اهداف روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی، حذف کامل استفاده از کیسه های پلاستیکی یک بار مصرف در جهان است. کیسه های پلاستیکی یک بار مصرف و زیست تخریب ناپذیر، با خسارات زیست محیطی متعددی همراه هستند.

(تصویر: theinformer)

با هدف محدود کردن استفاده از این نوع کیسه ها، نمونه های جدیدی از کیسه های زیست تخریب پذیر از سیب زمینی یا نشاسته ذرت تولید شده اند که باوجود هزینه بالای تولید نسبت به نمونه های پلاستیکی و کاغذی، کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کنند.

ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیکی با وزن و ضخامت پایین، گام مهم دیگری برای پایان دادن به بحران کیسه های پلاستیکی است. به عنوان مثال، از تاریخ اول ژانویه 2017 استفاده از کیسه های پلاستیکی برای بسته بندی میوه و سبزیجات در فرانسه ممنوع شد.

همچنین از دو سال قبل در انگلیس، به ازای دریافت هر کیسه پلاستیکی در  سوپرمارکت ها و فروشگاه ها مبلغ 5 پنس هزینه اجباری از مشتری دریافت می شود که این رویکرد باعث کاهش 78 درصدی استفاده از کیسه های پلاستیکی شده است.

از ابتدای سال جاری میلادی نیز در آلمان، مبلغ 20 سنت به عنوان جریمه استفاده از کیسه های خرید پلاستیکی در فروشگاه از مردم دریافت می شود.

مردم می توانند در خریدهای روزانه خود، به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی پلیمری، از جایگزین های دوستدار محیط زیست استفاده کنند. کیسه های زیست تخریب پذیر، کیسه های پارچه ای – نمدی، پاکت های مقوایی، سبدهای حصیری یا زنبیل خرید از جمله این موارد هستند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا