اینترنت انسان ها را غمگین می کند

بر اساس تحقیقت جدید محققان، افراد شاد نه تنها در طولانی مدت از سلامت بیشتری برخوردارند بلکه در کار خود نیز به نسبت موفق تر هستند. محققان افراد را به دو گروه تقسیم کردند. گروه نخست پیش از حل مسئله ریاضی ارائه شده به تماشای یک برنامه چند دقیقه ای کمدی می پرداختند و گروه دوم باید به تماشای یک برنامه کسل کننده دست می زدند. نتایج این مقایسه نشان داد که گروه اول توانایی هایی به میزان 10 درصد بالاتر را از خود ارائه کرده بودند. در خارج از محیط آزمایشگاه نیز، مهندسان نرم افزار در هنگام شاد بودن مسائل تحلیلی را بهتر حل می کنند.

این کاهش شادی به صورت مستقیم با نگرانی حاصله از آگاهی از موارد متعددی که دانستن آنها ضرورتی ندارد در ارتباط است.

به این ترتیب برخی از دولت ها با استناد به تحقیقات یاد شده در زمینه شادی در پی آن هستند تا شادی را بین کارمندان خود افزایش دهند. با این حال یکی از عوامل اصلی و بازدارنده در این امر، استفاده زیاد و روزمره افراد از اینترنت و شبکه های اجتماعی است. یکی از بزرگ ترین تحقیقات یاد شده در این زمینه به ارزیابی اثرات استفاده از شبکه های اجتماعی بر روی شهروندان ساکن ایتالیا پرداخته است.

نتایج حاصل از این تحقیق نشان دهنده این است که وقت گذرانی با کار بر روی شبکه های اجتماعی با سطوح پایین تری از شادی جمعی و به خصوص اعتماد در جامعه در ارتباط است. علاوه بر این دانشمندان از زمان های گذشته می دانستند که جوامع آنلاین و اینترنتی می تواند اثرات منفی بیشتری را در کاربران پرورش دهد.

این کاهش شادی به صورت مستقیم با نگرانی حاصله از آگاهی از موارد متعددی که دانستن آنها ضرورتی ندارد در ارتباط است. برای نمونه می توان به تحقیقات دانشمندان دانشگاه ایندیانا اشاره کرد. بر اساس این تحقیقات، میزان جستجوی فایل های ویدیویی مربوط به گربه ها در وب سایت یوتیوب به شدت افزایش یافته است و این در حالی است که افراد کمتری به سراغ نگاه داشتن یک گربه برای خود می روند. این امر موجب می شود که فرد به صورت موقت نیاز خود را با اینترنت رفع کند ولی با جدا شدن از این منبع رفع نیاز، دوباره غمگین و تنها خواهد شد.

بررسی های محققان در 50 سال پیش نشان دهنده این امر بوده است که مبادله پیام های نوشته شده نمی تواند موجب تولید همکاری بیشتر و موثرتر در طول دوره جنگ باشد و برقراری ارتباط چهره به چهره در این زمینه بسیار بهتر است. به این ترتیب می توان گفت که با توجه به تغییر نوع رسانه از کاغذ به اینترنت، تنها سرعت و حجم ارتباطات غیرموثر بیشتر شده است و به همین دلیل نیز استفاده از شبکه های اجتماعی با کاهش میزان شادی انسان ها می توانند به میزان بهره وری آنها آسیب بزنند.

چیزی که همیشه در مبحث شبکه های اجتماعی نادیده گرفته می شود این است که افراد می توانند به راحتی و با کسب مهارت های خاصی خود را در برابر تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی بر روی ارتباطاتشان حفظ کنند. با این وجود بسیاری از افراد فاقد این مهارت ها بوده و با حضور در شبکه های اجتماعی تنها میزان شادی خود را کاهش می دهند.

منبع: theguardian

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا