رونمايي از لباس كيهان نورد مسلمان در ايران

بررسي نياز زندگي امروز به فناوري فضايي، نگاهي به زندگينامه نخستين فضانورد جهان (يوري گاگارين) و بررسي علمي شرايط زندگي انسان در فضا از جمله موضوعات كارگاه هاي آموزشي بودند كه با هدف ترويج دانش فضايي در دبيرستان دخترانه زينبيه اسلامي برگزار شدند. 
همزمان با برگزاري اين كارگاه ها و در در يك روز كامل، برنامه بازديد از بخشي از يادمان هاي ارزشمند فضايي براي دانش آموزان مقاطع هفتم، هشتم و نهم این دبيرستان اجرا شد.
در ميان اين يادمان ها كه به همت سيروس برزو ،روزنامه نگار فضايي و برنده جايزه ترويج علم، به محل دبيرستان منتقل شده بودند، مداليون هاي ارزشمند فضايي، روزنامه هاي مربوط به سال هاي اوليه آغاز عصر فضا، عكس هاي امضا شده توسط كيهان نوردان مشهور، تمبرها و تنديس هاي فضايي و لباس ها، غذاها و ساير تجهيزات فضانوردي به چشم مي خورد. 
نكته جالب توجه اين اتفاق رونمايي از لباس فضايي كيهان نورد مشهور مسلمان، ساليجان شريپف بود كه به تازگي به مجموعه يادمان هاي فضايي سيروس برزو اضافه شده بود. 
گفتني است، سالیجان شریپف مسلمان كه شهريور ماه گذشته در نمايشگاه هوافضاي ماكس روسيه، از غرفه جمهوري اسلامي ايران بازديد و پيام آرزوي موفقيت براي مردم ايران در عرصه فناوري فضايي ارسال كرده بود، حدود سه سال پيش سفري به ايران داشته است. 
وي كه علاقه خاصي به ايران و مردم كشورمان دارد، امسال در كمپين خيريه هنرمندان ايراني تحت عنوان «سين هشتم؛ سرپناه»، هم مشاركت داشته است و لباس ارزشمندي كه حين فضانوردي بر تن مي كرده است، را به منظو ترويج دانش فضايي به ايران اهدا كرده است.
 
ساليجان شريپف كيست؟
«سالیجان شریپف»، سیصد و هفتاد و پنجمین فضانورد جهان و هشتاد و هشتمین کیهان‌نورد روسیه است. وی طی دو پرواز فضایی خود ٢٠١ روز و ١۴ ساعت و ۴٨ دقیقه و ۵٣ ثانیه را در فضا سپری کرده که ١٠ ساعت آن در فضای باز صرف دو راهپیمایی فضایی شده است. «سالیجان شریپف» در ٢۴ آگوست ١٩۶۴ در شهر اوزگن در جمهوری قیرقیزستان (شوروی سابق) به دنیا آمد. دبیرستان را در سال‌١٩٨١ در همان شهر به پایان رساند. با توجه به علاقه‌ای که به هوانوردی داشت، به آموزشگاه عالی هوانوردی نظامی خارکف راه یافت و در رشته مهندسی هوایی به تحصیل خود ادامه داد. «شریپف» در سال ‌١٩٨٧ این آکادمی را در شته مهندسی و فرماندهی جنگنده‌های تاکتیکی به اتمام رساند. در سال ‌١٩٩۵ نیز از دانشکده کاتوگرافی مسکو درجه مهندسی و کارشناسی‌ارشد مدیریت محیط‌زیست را دریافت کرد.
وی از سال ‌١٩٨٧ تا ١٩٩٠ به‌عنوان مربی آموزش خلبانی هنگ هفتم حمل‌ونقل هوایی دوره‌های آموزشی برای کارمندان بخش حمل‌ونقل هوایی و توسعه نیروی هوایی نظامی منطقه آسیای مرکزی در شهر توکماک خدمت کرده است. از هشتم آگوست١٩٩٠ با پیشنهاد فرماندهی نیروی هوایی روسیه به جمع کیهان‌نوردان این کشور پیوست. آموزش وی از اکتبر همین سال آغاز شد و تا مارس سال ‌١٩٩٢ ادامه یافت. در پایان دوره، «شریپف» با عبور از امتحان بسیار دشوار توانست به‌طور رسمی عنوان فضانورد را به دست آورد. از ٢۴ آوریل ١٩٩٢ او به‌عنوان فضانورد در گروه‌های آماده‌سازی برای پرواز به مجتمع فضایی میر فعالیت می‌کرد. به‌دنبال بستن قرارداد همکاری بین سازمان فضانوردی روسیه (روس‌کاسموس) و سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا)، از ٢٨ جولای سال ١٩٩٧ برای پرواز با شاتل فضایی انتخاب شد. از آگوست ١٩٩٧ تا ژانویه سال‌١٩٩٨ او به‌عنوان متخصص مأموریت خدمه STS-٨٩ در مرکز فضایی جانسون آموزش دید.
وی همچنین از ٢٣ تا ٣١ ژانویه سال ‌١٩٩٨ به‌عنوان متخصص مأموریت، با کیهان‌پیمای اندیور به فضا سفر کرد. هدف اصلی این سفر، الحاق اندیور به ایستگاه «میر» و جایگزینی عضو آمریکایی خدمه پرواز بود. نخستین مأموریت مداری «شریپف»، هشت روز و ١٩ ساعت و ۴۶ دقیقه و ۵۴ ثانیه طول کشید. پس از این سفر، طبق روال معمول، «شریپف» در چند گروه از خدمه پروازی به‌عنوان عضو جانشین شرکت کرد و با آنها آموزش دید تا اگر برای یکی از فضانوردان مشکلی پیش‌ آید، وی به‌عنوان عضو علی‌البدل، کار وی را ادامه دهد. سرانجام بار دیگر فرصت سفر به فضا به او رسید و به‌عنوان فرمانده ناو سایوز تی.‌ام. آ-۵ در قالب دهمین گروه اعزامی به ایستگاه فضایی بین‌المللی، راهی مدار زمین شد. این مأموریت در ١۴ اکتبر سال‌٢٠٠۴ آغاز و پس از ١٩٢ روز و ١٩ ساعت و یک دقیقه و ۵٩ ثانیه در ٢۴ آوریل ٢٠٠۵ پایان یافت. در طول این پرواز، او دو راهپیمایی فضایی انجام داد که جمعا ١٠ ساعت طول کشید. وی از اکتبر ٢٠٠۵ تا می ٢٠٠۶ به‌عنوان نماینده از طرف مرکز آموزش کیهان‌نوردان روسیه در مرکز فضایی جانسن آمریکا آموزش و تمرین کیهان‌نوردان برای پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی را زیر نظر داشت. «شریپف» در سال ‌٢٠٠٨ از پروازهای فضایی کناره‌گیری کرد، اما همچنان در مرکز آموزش کیهان‌نوردان روسیه در جهت انتقال تجربیات ارزنده خود به فضانوردان جدید و آموزش آنان فعالیت دارد. وی به پاس خدماتش به فضانوردی، چندین مدال دریافت کرده که از جمله می‌توان به مدال‌های «ستاره طلایی قهرمان فدراسیون روسیه»، مدال «شایستگی در توسعه کیهان»، «ستاره طلا» (نشان قهرمان جمهوری قرقیزستان)، مدال «پرواز فضایی» ناسا و… اشاره کرد.
 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا