موفقیت پژوهشگران به سنتز نانو ذرات ضد باکتری قابل استفاده در حوزه پزشکی و پسماند

به گزارش ایرنا از ستاد توسعه فناوری نانو، این نانو ذرات همچنین می توانند برای تصفیه آب های آلوده به پسماند داروها، به عنوان فوتوکاتالیست حساس به نور مرئی عمل کند.

براساس این گزارش، انروفلاکساسین گونه ای آنتی بیوتیک ساخته بشر است که در برابر طیف وسیعی از باکتری های بیماری زا عملکرد درمانی مناسبی دارد و برای درمان عفونت های مختلف حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف بی رویه این آنتی بیوتیک در تولید گوشت طیور و دام، موجب مقاوم شدن میکروب های بدن طیور و دام شده است لذا پسماند این دارو در بدن طیور و دام می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان ها به عنوان مصرف‎ کنندگان این محصولات، به جای گذارد.

از سوی دیگر، وجود پسماند این نوع آنتی بیوتیک در آب، منجر به سرطان های بد خیم و اختلالات گوارشی مانند عفونت معده، استفراغ، اسهال خونی و غیره می شود.

در این کار تحقیقاتی تلاش شده تا نانو ذرات سولفید قلع به روشی ارزان و کارآمد سنتز شده و در واکنش جذب سطحی و واکنش تخریبی آنتی بیوتیک انروفلاکساسین تحت تابش منبع نور، به کار گرفته شود.

همچنین ویژگی ضد باکتریایی این نانو ذرات بر روی باکتری های اشریشیا کلی و استافیلوکوکوس اورئوس مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته علی فخری مجری طرح، می توان از این نانوذرات در صنایع تصفیه پساب های صنعتی به خصوص صنایع داروسازی استفاده کرد، همچنین با توجه به اثر ضد باکتریایی که این نانو ذرات از خود نشان داده اند، می توانند در زمینه پزشکی و داروسازی به عنوان مهارکننده، برای جلوگیری و متوقف کردن رشد باکتری ها به کار روند.

البته نانو ذرات سولفید قلع در تولید محصولاتی مانند رنگ ها، منسوجات و کرم های ضد آفتاب نیز کاربرد دارند.

فخری در توضیح روش سنتز استفاده شده در این طرح عنوان کرد: برای تولید آزمایشگاهی این نانوذرات از روش هیدروترمال استفاده شد، طبق بررسی ها این روش پایدار، کارآمد و همچنین از لحاظ هزینه کاملا اقتصادی است.

بر اساس نتایج، متوسط قطر نانو ذرات سنتز شده در حدود 23 نانومتر بوده است. همچنین با توجه به ارزیابی فعالیت جذب کنندگی و فوتوکاتالیزوری این نانوذرات، می توان دریافت که نانوذرات سولفید قلع قابلیت خیلی بالایی در تخریب پسماندهای دارویی و در نتیجه کنترل میزان آلودگی حاصل از صنایع داروسازی دارند.

این تحقیقات با همکاری علی فخری کارشناسی ارشد شیمی تجزیه از باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و سجاد بهروزکارشناس ارشد زیست شناسی میکروبیولوژی حاصل شده است. 

نتایج این کار در مجله Solar Energy ، جلد 117، شماره 1، سال 2015به چاپ رسیده است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا