کودکانی که باشخصیت‌های خیالی صحبت می‌کنند

کودکان دارای قدرت تخیل زیادی هستند و در دنیایی کاملاً متفاوت با افراد بالغ زندگی می‌کنند. باید در نظر داشت که نشانه‌های رفتاری و شخصیتی در کودکان و بزرگ‌سالان متفاوت بوده و نباید به‌طور یکسانی به آن نگاه شود.

یکی از این موضوعات که در بین کودکان و برخی بزرگ‌سالان به‌طور مشترک دیده می‌شود، وجود و حضور شخصیت‌های خیالی و دوستانی غیرواقعی در دنیای ذهنی آن‌ها است.

 در حقیقت برخی کودکان و گروه معدودی از بزرگ‌سالان با فردی که حضور واقعی ندارد، گفتگو کرده و این‌طور به نظر می‌رسد که گویی این افراد با یک روح یا شخصیت ماورایی حرف می‌زنند.

از منظر تخصصی، داشتن دوستان خیالی می‌تواند به کودکانمان کمک کند تا از دنیای بزرگسالان الهام گرفته، خود را در موقعیت‌های متفاوت دیده و در مورد حالات عاطفی و روحی دیگران فکر کنند. این پدیده همچنین به بچه‌ها اجازه می‌دهند مهارت‌های زبانی و داستان‌نویسی خود را تقویت کنند.

از منظر روان شناسان، این پدیده در افراد بزرگ‌سال به‌عنوان نشانه ضعف شخصیت یا عدم توانایی در تمایز خیال از واقعیت دیده می‌شود. باید توجه داشت که صحبت با موجودات خیالی و دوستان ذهنی، برای کودکان غیرعادی نبوده و امروزه دوستان خیالی به‌عنوان بخشی کاملاً طبیعی و حتی مفید از روان‌شناسی کودکی شناخته می‌شوند. به گفته روان شناسان، تقریباً نیمی از بچه‌ها دارای حداقل یک دوست تخیلی هستند و این موضوع به‌هیچ‌عنوان نباید باعث نگرانی والدین آن‌ها شود.

از منظر تخصصی، داشتن دوستان خیالی می‌تواند به کودکانمان کمک کند تا از دنیای بزرگ‌سالان الهام گرفته، خود را در موقعیت‌های متفاوت دیده و در مورد حالات عاطفی و روحی دیگران فکر کنند.

این پدیده همچنین به بچه‌ها اجازه می‌دهند مهارت‌های زبانی و داستان‌نویسی خود را تقویت کنند. داشتن دوستان تخیلی موجب می‌شود کودک در هنگام تنهایی احساس راحتی رده و احساس صلاحیت و کنترل بر شرایط داشته باشد.

از سوی دیگر کودکان با مراقبت از دوست فانتزی ذهنی خود ازنظر ذهنی و روحی رشد کرده و قادر به فراگرفتن مهارت‌هایی مانند آموزش نحوه انجام کارها خواهند شد؛ بنابراین درصورتی‌که مشاهده کردید کودکتان با یک موجود خیالی گفتگو می‌کند، به‌هیچ‌عنوان نیازی به نگرانی نیست!

البته مجدداً تأکید می‌کنیم که این مسئله در بزرگ‌سالان متفاوت بوده و اگر فرد بزرگ‌سالی دچار این شرایط شد، باید از مشاوره و کمک‌های روان‌درمانی بهره‌مند شود.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا