کد خبر : 93882 شنبه 02 شهریور 1398 - 00:05:18
پیوستن-پلوتو-به-گروه-سیارات-کوتوله

علم در 2 شهریور ماه:

پیوستن پلوتو به گروه سیارات کوتوله

سیناپرس: در میان انبوهی از اخبار و اطلاعات مناسبتی و خبری تقویم، رویدادهای مهم روز را از نگاه سیناپرس بخوانید.
  • پیوستن پلوتو به گروه سیارات کوتوله

پلوتون یا پلوتو سیاره کوتوله کمربند کویپر در سامانه خورشیدی است که در هنگام کشف آن در سال ۱۹۳۰ تا ۲۴ اوت ۲۰۰۶ نهمین سیاره سامانه خورشیدی به حساب آمده بود؛ اما اکنون بنا بر تعریف نوین انجمن بین‌المللی اخترشناسی از سیاره،«پلوتون» یک سیاره کوتوله و همچنین به عنوان نخستین نمونه از ردهٔ جدید جرم فرانپتونی است.

گرچه برخی از ستاره‌شناسان با قراردادن پلوتو در رده سیاره‌های کوتوله مخالفند و همچنان آن را یک سیارهٔ معمول می‌دانند. «پلوتو» گویش زبان انگلیسی است و در زبان فرانسه به آن «پلوتون» می‌گویند.  پلوتون در افسانه‌های روم باستان نام خدای زیرزمینی بوده و انگیزه این نام‌گذاری فاصله بسیار دور این جرم آسمانی از خورشید بوده‌است. پلوتو بزرگ‌ترین جسم فضایی در سامانه خورشیدی است که تا پیش از گذر کاوشگر فضایی نیوهورایزنز (افق‌های نو) از کنار آن در ۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۵، ۱۱:۴۹ (UTC)، هیچ‌یک از مأموریت‌های فضایی از سوی زمین به آن نرسیده بودند.  پلوتون ساختاری از سنگ و یخ دارد و کره‌ای کوچک‌است که یک سوم ماه جرم آن است. قطر پلوتو ۲۳۷۰ کیلومتر است و این سیاره کوتوله می‌تواند گاهی از زمین تا فاصله ۷٫۵ میلیارد کیلومتری دور باشد.چهار لکه سیاه سطح پلوتو که به کمربند تیرهٔ دور استوای پلوتو متصل هستند و تقریباً به یک اندازه و به یک فاصله هستند توجه دانشمندان را به خود جلب کرده‌اند.

• دریافت حق امتیاز نخستین دوربین فیلمبرداری

توماس آلوا ادیسون مهندس، مخترع، دانشمند، و کارآفرین اهل ایالات متحده آمریکا بود.وی در 24اوت 1891مخترع نامدار آمریکایی، حق امتیاز نخستین دوربین فیلمبرداری را دریافت کرد.

• درگذشت رودلف یولیوس امانوئل کلاوزیوس

رودلف یولیوس امانوئل کلاوزیوس متولد 2ژانویه 1822بود . وی فیزیکدان و ریاضیدان آلمانی یکی از سه عضو گروه سه نفری دانشمندان بزرگ واضع ترمودینامیک را که شاید بزرگ‌ترین همه اکتشافات علمی قرن نوزدهم باشد را تکمیل می‌کند.وی در 24 اوت 1888درگذشت.

• درگذشت نیکلا لئونار سعدی کارنو

نیکلا لئونار سعدی کارنو متولد 1ژوئن۱۷۹۶بود وی که بیشتر با نام سعدی کارنو شناخته می‌شود، فیزیک‌دان و مهندسی فرانسوی بود که قانون دوم ترمودینامیک را کشف کرد و چرخه کارنو در ماشین‌های گرمایی به نام اوست.او در 24اوت 1832 درگذشت.