عقدا؛ بزرگ‌ترین روستای خشتی جهان

عقدا در فاصله 500 کیلومتری از تهران، 210 کیلومتری از اصفهان قرار دارد و 70 کیلومتر بعد از نایین، اولین شهر استان یزد از سمت استان اصفهان و شهر نایین است و 110 کیلومتر قبل از شهر یزد در مسیر اصلی واقع شده است.

عقدا یکی از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین روستاهای بخش مرکزی اردکان است که با قدمتی ۶۰۰۰ ساله، مربوط به قبل از اسلام و معاصر با شهرستان میبد است و در ایامی دور، ساحل دریای ساوه بود. جاده قدیم و اصلی نیز از وسط این روستا می گذشته و در کنار جاده، چاپارخانه و کاروانسرا هم قرار داشته است.

معماری روستای قدیمی عقدا اردکان یزد شبیه به بافت تاریخی و سنتی شهر یزد می باشد که کوچه پس کوچه هایی ُپر از خانه های خشت و گلی دارد. جای جای آن، زندگی و آرامش را یادآور می شود و شما را به تاریخ و روزگار خوش کودکی می برد.

روستای عقدا ؛ دیار خشت و انار یکی از روستاهای تاریخی استان یزد است که وجود بناهای تاریخی نظیر بازار و حمام ۱۱۰۰ ساله عقدا ، قلعه‌ها و کاروانسراهای روستای عقدا ، بادگیرهای روستای عقدا و … آن را به یکی از پُر جاذبه ترین روستاهای استان یزد تبدیل کرده و بسیار مورد توجه گردشگران می باشد.

عقدا شهر تاریخ و طبیعت در دل کویر است که تا حدود قرن ۷ با داشتن ساکنینی کاملا زرتشتی به« گبرگاه» معروف بوده است. در روایتی، این روستا به علت عدم دیوار دفاعی، مدام مورد حمله دزدها و راهزنان قرار می گرفته که روزی« خواجه نصیرالدین طوسی» با اتراق در آن شهر، طرح ساخت دیوار شهر را داده و می گوید؛ تنها کسانی که مسلمان شوند حق ماندن در شهر را دارند. پس از مسلمان شدن اکثر اهالی شهر، در یک شب هم زمان عقد ۴۰ دختر و پسر تازه مسلمان شده انجام می شود و از آن زمان به بعد، اسم این روستا به« عقدگاه» و سپس« عقدا» تغییر می کند.

در روایتی دیگر، ساخت روستای عقدا را به« عقدار» یکی از سرهنگ ‌های یزدگرد نسبت داده اند و وجه تسمیه آن را نیز از همین امر می دانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا