باکتری‌های روده در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند

در حالی که اکثر میکروب ها بی ضرر و حتی برای زندگی سایر ارگانیسم ها مفید هستند، بعضی از آنها می توانند موجب بیماری در انسان ها، حیوانات و گیاهان شوند.

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که به بیماران برای مقابله با عفونت هایی که عامل باکتریایی دارند با کشتن یا توقف رشد باکتری ها، کمک می کنند.هم اکنون اشکال دارویی متفاوتی از آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار می گیرند که شامل قرص، کپسول، قطره، پماد و آمپول ها است.

آنتی بیوتیک ها فواید بسیاری دارند و با کمک آنها می توان جان افرادی که دچار عفونت های جدی با باکتری ها شده اند را نجات داد. البته تنها زمانی که عامل ایجاد کننده عفونت، باکتری ها باشند این داروها موثر هستند. آنتی بیوتیک ها هیچ اثری بر عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، گلو درد و آنفولانزا ندارند.

استفاده از آنتی بیوتیک هایی که جایگاهی در درمان ندارند این فرصت را به باکتری ها می دهد تا به طریقی تغییر کنند که اثر آنتی بیوتیک ها بر آنها  کم شود یا کلا متوقف شود و زمانی که این اتفاق بیفتد باکتری ها جان سالم به در برده و از بین نمی روند و به رشد و قویتر شدن ادامه می دهند.

استفاده از آنتی بیوتیک هایی که جایگاهی در درمان ندارند این فرصت را به باکتری ها می دهد تا به طریقی تغییر کنند که اثر آنتی بیوتیک ها بر آنها  کم شود یا کلا متوقف شود و زمانی که این اتفاق بیفتد باکتری ها جان سالم به در برده و از بین نمی روند و به رشد و قویتر شدن ادامه می دهند.

مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از اصلی ترین مشکلات عمومی بهداشت جهان است. در مقاومت آنتی بیوتیکی نه تنها بیماران،  بلکه افراد سالم جامعه هم ضربه می  خورند. باکتری های مقاوم به سرعت بین اعضای خانواده، همکلاسی ها و همکاران گسترش می یابد و سلامت  افراد جامعه با گونه های بیماری زای جدیدی که به سختی و با  هزینه زیاد درمان می شود، تهدید خواهد شد.

اکثر مردم بر این باورند که در مقاومت آنتی بیوتیکی بدن به دارو مقاوم می شود اما این تصور اشتباه است و میکروب به دارو مقاوم می شود. اگر بدن به داروهای خاصی مقاومت نشان دهد درمان بیماری عفونی سخت و حتی غیر ممکن می شود. باکتری مقاومت آنتی بیوتیکی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و در برخی موارد این مقاومت می تواند منجر به معلولیت جدی یا مرگ شود.

تحقیقات اخیر گروهی از دانشمندان آلمانی نشان داده است که داروهای غیر آنتی بیوتیک هم می توانند مقاومت آنتی بیوتیکی را گسترش دهند و حتی ممکن است خود آنها منبع یک آنتی بیوتیک جدید باشند. آنها در تحقیقات شان نشان دادند آنتی بیوتیک ها باعث آسیب رساندن به گونه های غیر هدف نیز می‌شوند؛ از آنجایی که اکثر آنتی بیوتیک ها به وسیله دهان تزریق می شود، بسیاری از باکتری هایی که به صورت صلح آمیز در روده انسان زندگی می کنند، به ویژه در معرض چنین آسیب هایی قرار می گیرند. اکثر باکتری های روده ای بی هوازی هستند (به این معنی که آنها فقط در فقدان اکسیژن رشد می کنند).

لیزا مایر از آزمایشگاه زیست شناسی اروپا در هایدلبرگ و همکارانش، 40 مورد از شایع ترین گونه های باکتری ها را در شرایط بی هوازی رشد داده و نشان دادند که باکتری های روده قادر به مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها هستند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا