سیاست های ترامپ هوای جهان را آلوده می‌کند!

گرمایش جهانی، دسیسه دشمنان و فریبکاران!

دشمنی رئیس‌جمهور آمریکا با محیط‌زیست از نخستین روزهای پس از پیروزی او در انتخابات آشکار شد. خروج از توافقنامه پاریس در ابتدای امر، اقدامی در راستای این بهانه ترامپ بود که موضوع گرمایش جهانی را ساخته و پرداخته رقبای آمریکا – علی‌الخصوص چین – می‌دانست. او با این تصمیم، درعمل آینده تحقق اهداف توافق پاریس را نیز در سایه سیاست‌های ضد محیط‌زیستی خود قرار داد. چراکه آمریکا به عنوان یک کشور صنعتی نقش قابل توجهی در تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان دارد و تحقیقات سازمان‌های علمی جهانی نشان می‌دهد که انتشار بی‌رویه گازهای گلخانه‌‌ای در تغییرات آب‌ و هوایی نقش مخربی ایفا می‌کند. با این وجود اما دونالد ترامپ با سماجت تمام پشت سر عقاید ضد محیط‌زیستی خود ایستاد و از آن‌ها دفاع کرد. او معتقد است که مصرف سوخت‌های فسیلی در تشدید گرمایش جهانی نقشی ندارد و تنها جمعی از دانشمندان فریبکار و دوستداران متعصب محیط‌‌زیست در این میانه به این باور غلط دامن زده‌اند.

فروش بطری‌های پلاستیکی آزاد!

او در راستای پافشاری و دفاع از این عقاید ضد محیط‌زیستی خود چندی پیش نیز تصمیم گرفت تا ممنوعیت فروش بطری‌های پلاستیکی آب را در برخی از معروف‌ترین پارک‌های ملی آمریکا لغو کند. بعد از این تصمیم ترامپ، پارک‌های ملی آمریکا دیگر اجازه ندارند تا فروش بطری‌های پلاستیکی را ممنوع کنند. این در حالی است که از 6 سال پیش تا زمان اجرای این فرمان، به دلیل آلودگی‌های زیادی که این بطری‌ها در پارک‌های آمریکا ایجاد می‌کردند، مرکز خدمات پارک‌های ملی ایالت متحده، به تشویق پارک‌ها برای ممنوع کردن فروش بطری‌های پلاستیکی آب پرداخته‌اند. پارک‌ها نیز بعد از نصب آب‌سردکن‌ها این کار را انجام داده‌اند و در طول مدت 6 سال، 23 پارک ملی بزرگ در آمریکا از فوش بطری آب پلاستیکی خودداری کردند.

بر اساس آمارهای محیط‌زیستی، در هر دقیقه 1 میلیون بطری پلاستیکی در دنیا مصرف می‌شود و این نگرانی را به وجود می‌آورد که مسئله بطری‌های پلاستیکی نیز همانند موضوع تغییراقلیم برای کره زمین خطرناک باشد. موضوعی که به مدد تصمیم‌گیری‌های فاجعه‌بار رئیس‌جمهوری آمریکا در حال تقویت شدن است.

حیوانات قطبی را شکار کنید!

در اوایل سال جاری، دونالد ترامپ دستوری مبنی بر آزاد کردن حق شکار در مناطق قطب شمال و آلاسکا صادر کرد. بر اساس این دستور، شکارچیان می‌توانند خرس‌های قطبی که در خواب زمستانی هستند و همچنین توله گرگ‌های قطبی را شکار کرده و از آن بدتر این‌که بر اساس بخشنامه و قانون جدید ترامپ، شکارچیان می‌توانند با استفاده از بالگرد به شکار جانوران قطبی به طور نامحدود بپردازند. (بیشتر بخوانید)

اتمسفر زمین، قربانی سیاست‌های مالی!

اما شاید بتوان گفت نگران‌کننده‌ترین سیاست ترامپ در راستای جنگ مداوم و قدرتمند او با محیط‌زیست، مسئله معدنکاوی نفت و گاز در اعماق اقیانوس‌ها باشد. باید دانست که کف اقیانوس در ایالات متحده آمریکا، ذخیره‌گاه حداقل 90 میلیارد بشکه نفت و 400 هزار میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی است. با این حساب می‌توان حدس زد که سوزاندن این مقدار سوخت فسیلی، بیش از 50 میلیارد تن CO2 به اتمسفر جهان می‌افزاید. همچنین میزان زیادی از این دی اکسید کربن جذب آب دریا می‌شود و آن را اسیدی می‌کند. اما ترامپ و همفکرانش تنها دلارهای نهفته در دل اقیانوس‌ها را می‌بینند و به هوایی که مردم جهان باید آن را تنفس کنند کاری ندارند. دونالد ترامپ با دستور لغو سرمایه‌گذاری در حفاری دریایی که توسط اوباما صادر شده بود، مخالفت کرد و دستور حفاری در مناطق دریایی آمریکا را صادر کرد و برای اکتشافات مورد نظرش شرایط اعطاء مجوز ایجاد کرد.

«کاهش مقررات و کنترل هزینه‌های نظارتی»، «ارتقاء استقلال انرژی و رشد اقتصادی» و «گسترش تاریخی حفاری‌های دریایی» نیز از دیگر سیاست‌های ضدمحیط‌زیستی رئیس‌جمهور آمریکا برای دستیابی به منافع شخصی است.

با این وصف به نظر می‌رسد جهان با وجود ترامپ، راهی دشوار برای رسیدن به آب‌وهوایی پاک دارد. گویی «محیط‌زیست» قربانی درجه اول سیاست‌ها و قدرت‌نمایی‌های خودخواهانه دولتمردان آمریکا است