صدای زمین از کجاست؟

کد خبر : 71335 پنج شنبه 23 آذر 1396 - 14:06:13

آیا می‌دانید که زمین به طور پیوسته سرو صدا دارد؟ این صدا بسیار پایین‌تر از آستانه شنوایی انسان است و دانشمندان اروپایی ثابت کرده‌اند که این صدای زمین از کف اقیانوس می‌آید.

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، برای اثبات این موضوع گروه تحقیقاتی این پروژه از ایستگاه‌های سنجش زلزله اقیانوس استفاده کردند تا تصویری واضح‌تر از این پدیده ارائه دهند.

Spahr Webb از موسسه زمین دانشگاه کلمبیا گفت: این صدا همانند گرفتن همه کلیدهای یک پیانو در یک زمان است، البته این صدا خوشایند نیست و فرکانس‌های عجیب و غریبی دارد.

محققان از مؤسسات مختلف علوم زمین در سراسر اروپا از طریق سنسورهای سنجش لرزه‌ای از منطقه‌ای در ۱۲۰۰ مایل مربعی شرق ماداگاسکار در اقیانوس هند این صداها را جستجو کردند.

این گروه با استفاده از این داده‌ها دو ایستگاه زلزله‌سنج با کیفیت بالا را تعیین کردند که صدای زمین را از آنجا شناسایی کنند. با این حال این صدا با ۲.۹ تا ۴.۵ میلی هرتز و ارتعاش تقریبا ۱۰هزار بار پایین‌تر از فرکانس‌هایی است که انسان‌ها می‌توانند تشخیص دهند. دانشمندان از نتایج این تحقیق دریافتند بلندی صدای انسان در طول زمان تغییر نکرده است.

از سال ۱۹۵۹ دانشمندان از صدای زمین آگاه بودند و با تحقیق قطعی‌تر در سال ۱۹۹۸ منبع صداهای مرموز اعلام شد.

درک بهتر شناخت صدای زمین برای ایجاد نقشه جامع‌تر از زمین  که معمولا تنها طی زلزله مورد مطالعه قرار می‌گیرد  بسیار ارزشمند است.

هرچند مطالعات اخیر منبع و ماهیت صدای زمین را مشخص نکرده، اما این پدیده فرصتی برای تحقیقات بیشتر به منظور شناخت بهتر سیگنال‌ها و نوسانات بستر اقیانوس فراهم کرده است.

البته مطالعات اخیر نشان می‌دهد که آشفتگی اتمسفر و امواج اقیانوس باعث ایجاد صداهایی می‌شود که این مورد نیز دور از تصور نیست.