مدیران بخوانند؛

چگونه یک شرکت را ثبت کنیم

کد خبر : 69068 یکشنبه 30 مهر 1396 - 22:55:35

با گسترده تر شدن و پیچیده تر شدن روابط میان افراد در عصر حاضر، قوانین حاکم بر روابط و مناسبات میان افراد هم کم کم شکل منسجم تر و کامل تری به خود گرفته است.

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،بسیاری از امور که قبلا در روابط میان افراد به صورت فردی و آزادانه و بدون قاعده در جریان بود به تدریج تحت سیطره قوانین قرار گرفتند و شکل الزامی پیدا کردند و بسیاری از امور جاری جامعه در حوزه های بازرگانی –تجارت–خانوادگی و دیگر موارد از شکل فردی خارج شدند و تحت نظارت و حاکمیت دولت از طریق اعمال قوانین و مقررات قرار گرفتند.

ثبت شرکت ها هم جزء یکی از همین الزامات قانونی است که قوانین و مقررات مخصوصی جهت آن وضع شده است.

اگر بخواهیم اشرافی کلی بر روند ثبت شرکت داشته باشیم مراحل کار بدین صورت است که پس از اخذ مدارک هویتی متقاضی توسط مؤسسه نخستین ثبت و برابر اصل نمودن آنها، اقدامات لازم از سوی مؤسسه جهت ثبت شرکت مورد تقاضا انجام شده و حداکثر پس از ۱۴ روز کاری مدارک نهایی شرکت ثبت شده به همراه تمامی مستندات به متقاضی تقدیم می شود.

البته لازم به ذکر است که ثبت شرکت به تنهایی مجوز فعالیت محسوب نمی شود و اخذ مجوز مربوطه بسته به موضوع شرکت و نوع فعالیت شرکت الزامی است.

ثبت شرکت

ابتدا ۲ نوع از شرکت هایی که در ایران متقاضی بالایی برای ثبت دارند را نام می بریم:

. شرکت با مسئولیت محدود

. شرکت سهامی خاص

اولین سوالی که پیش می آید این است که سهامی خاص یا مسئولیت محدود؟

شما می توانید در دو قالب سهامی خاص یا مسئولیت محدود اقدام به ثبت شرکت کنید. تفاوت اصلی این دو شرکت در تعداد اعضای آنها می باشد که در سهامی خاص حداقل ۳ نفر و در مسئولیت محدود حداقل ۲ نفر برای ثبت شرکت نیاز است.

ثبت شرکت

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص نوع دیگری از شرکت های تجاری است. برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل تعداد اعضا و یا سهامداران ۳ نفر است. طبق باب سوم قانون تجارت با عنوان شرکت‌های تجاری، شرکت سهامی خاص به شرکتی گفته می‌شود که تمام سرمایه آن به هنگام تأسیس، منحصرا به وسیله مؤسسین آن تشکیل شده است.

نحوه انتخاب نام شرکت

نام شرکت باید خاص باشد چون هر شخص حقوقی مانند هر شخص حقیقی باید دارای نام باشد تا بتوانند آن را  تشخیص دهند.

نام شرکت اغلب مرتبط با موضوع شرکت است برای مثال مؤسسه ثبتی نخستین

در نام شرکت باید دقت شود که مشابه نام شرکت های ثبت شده نباشد در غیر این صورت نام های شما رد می شوند.

جهت دریافت مشاوره و راهنمایی های بیشتر به وبسایت مجموعه مراجعه نمایید.

پلمپ دفاتر

 کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی پس از ثبت شرکت جهت اظهار هزینه ها و درآمدهای خود به دفاتر پلمپ نیاز دارند.

دفاتر پلمپ به صورت دفتر کل و روزنامه بوده که بر حسب کارکرد ۵۰-۱۰۰-۱۵۰ برگی هستند.

تمامی شرکت ها در صورتی که کارکردی داشته باشند جهت مشخص نمودن عملکرد مالی خود موظف به تکمیل این دفاتر هستند،عدم اخذ، تکمیل و ارایه این دفاتر باعث علی الراس شدن شرکت خواهد شد.

در صورتی که شرکت فعالیتی هم نداشته باشد جهت اعلام عدم فعالیت خود به دارایی، باید دفاتر پلمپ شده خود را به صورت سفیدیاخالی به حوزه دارایی شرکت تسلیم نمایند.

علت نامگذاری این دفاتر، به نام دفاتر پلمپ به این دلیل است که کلیه صفحات این دفاتر در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمپ می شوند.

ثبت برند

ثبت شرکت

در امریکا، اروپا و کشورهای توسعه یافته، موسسات بزرگی برای ثبت برند وجود دارد و در هر لحظه هزاران برند جدید در سراسر دنیا برای اشخاص حقیقی و حقوقی به ثبت می‌رسد.

حتی بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا برای هر یک از انواع محصولات یا خدمات جدید خود یک برند جدید ثبت می‌کنند، از این طریق تبلیغات هدفمند‌تری را برنامه‌ریزی می‌کنند و همچنین از کپی ‌رایت ایده و مدل کسب وکار خود بهتر محافظت می‌کنند.

اما در ایران شرایط کمی متفاوت است و متاسفانه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی به اندازه کافی به ثبت برند خود اهمیت نمی‌دهند و همواره در معرض این خطر هستند که روزی مالکیت برند خود را از دست بدهند.

در مورد ثبت اختراع و ثبت ایده نیز شرایط همین گونه است و عدم ثبت آنها، شرایط را برای سوءاستفاده‌ کلاهبرداران فراهم می‌کند.

 

استعلام برند قبل از ثبت

برای ثبت برند یا علامت تجاری لازم است که قبل از آن استعلام برند صورت گیرد

در مجموعه نخستین ثبت شما می توانید از طریق فرم استعلام برند، متوجه شوید که آیا برندی که قصد ثبت آن را دارید قبلا ثبت شده است یا نه.

به دلیل تنوع برندهای ثبت شده در ایران و خارج از ایران این امر بسیار حائز اهمیت است و به متقاضی میزان درصد تایید علامت    مورد نظر را اعلام می کند.

با استعلام برند قبل از ثبت می توان از اسامی، طرح ها و شکل های برندهایی که قبلا ثبت شده اند به همراه نوع کالا یا خدمات و طبقه ی ثبت شده در آن اطلاع پیدا کرد.

این امر موجب اطمینان خاطر متقاضی جهت ثبت علامت مورد نظر خواهد شد. همچنین این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه به دلیل عدم رد برند خواهد گردید.

 

مؤسسه ثبتی نخستین به عنوان یکی از معتبرترین مؤسسات، مشاور و مجری تخصصی در زمینه ثبت شرکت، ثبت برند و علامت تجاری، ثبت طرح‌های صنعتی و ثبت اختراعات و دیگر امورات ثبتی بوده و آماده ارائه خدمات به شما هموطنان گرامی و اتباع محترم دیگر کشور ها است.

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
نظرات شما

نظرات شما

متن *

[کد امنیتی جدید]