گونه‌های گیاهی در معرض خطر لرستان اهلی‌سازی می‌شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، داراب یزدانی در بازدید از جهاد دانشگاهی واحد استان لرستان اظهار کرد: لرستان به لحاظ تنوع گیاهان دارویی و منابع آبی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است؛ برای همین قرار شده که در جهاد دانشگاهی استان روی گیاهان دارویی اندمیک منطقه کار شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته معمولا گیاهان دارویی از خارج کشور وارد و در داخل توسعه داده می‌شدند، افزود: هم اکنون قرار است گونه‌های اندمیک و بومی استان که در جاهای دیگر یافت نشده و در معرض تهدید انقراض هستند، توسط جهاد دانشگاهی اهلی‌سازی شوند که تا به حال نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

یزدانی تصریح کرد: اقدامات خوبی توسط واحد انجام شده و پیشرفت مطلوبی داشته است؛ امیدواریم که در آینده از این گونه‌ها برای داروشناسی و تولید داروهای گیاهی استفاده شود.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در حال حاضر مراحل اولیه کار در استان انجام شده است، تصریح کرد: مرحله اول و دوم سازگاری به خوبی پیش رفته و نزدیک معرفی آنها به کشاورزان جهت کشت انبوه و ادامه مراحل بعدی هستیم.

وی کشت گیاهان دارویی را کاری طاقت فرسا و مشکل عنوان کرد و گفت: در کشور روی آن کار زیادی انجام نشده است، چراکه بعضی از گیاهان در نقاط صعب‌العبوری قرار دارند و برداشت و سازگار کردن آنها مشکل است.

یزدانی ادامه داد: گیاه بعد از برداشت باید در مزرعه کشت شود و ممکن است جوانه‌ نزده و یا ریشه‌دار نشود؛ برای همین باید تیمارهای خاصی روی آن اعمال شود تا بتوان آن را با محیط سازگار کرد.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های واحد استان گفت: این واحد هم‌اکنون روی چند گیاه دارویی از جمله مرزه بختیاری، موسیر، نسترن کوهی و آویشن کار می‌کند که امیدواریم روی بقیه گونه‌ها نیز اقدام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا