رامین سمیع زاده، مدیرعامل شرکت جابار:
هوشمندی، تابآوری و روایت درست از بحران؛ روشی کاربردی برای سازمانها

هوشمندی، تابآوری و روایت درست از بحران میتواند بهعنوان یک ابزار راهبردی، مسیر سازمانها را در شرایط متغیر و پرریسک هموار کند؛ رویکردی که بهگفته رامین سمیعزاده، مدیرعامل جابار، تنها در صورتی به نتیجه میرسد که مدیران بحران را بپذیرند، روایت خود را از شرایط بازتعریف کنند و با نگاهی پویا و بهروز، فرصتهای تازه را در دل تهدیدها شناسایی کنند.
نیلوفر شهسواریان: مدیرعامل شرکت جابار با اشاره به نقش مدلهای پویا و قابلتطبیق در مواجهه با شرایط متغیر، اظهار داشت:«وقتی با کمک مسیریاب به مقصدی میرویم، تعصبی روی یک مسیر مشخص نداریم؛ چراکه شرایطی مانند ترافیک یا تصادف میتواند مسیر را تغییر دهد. مسیریاب خود را بهروز میکند و مسیر جدید ارائه میدهد. اما در سازمانها، پس از تدوین استراتژی، دیگر سیستم تحلیل موقعیت را خاموش میکنیم. این در حالیست که نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید دائماً تغییر میکنند. وقتی مسیر را با همان نگاه قبلی ادامه میدهیم، هرچند برنامهریزی و تخصص داریم، اما به مقصد نمیرسیم.»

به گزارش اختصاصی خبرگزاری سینا، رامین سمیعزاده با تاکید بر لزوم بازتعریف نقش «تابآوری» در ساختار مدیریتی گفت: «تابآوری در جایی نمود پیدا میکند که یک گسست یا شوک رخ دهد. نباید با نقشهی گذشته حرکت کنیم. نخستین گام در مواجهه با بحران، «پذیرش بحران» است. همانطور که در میدان جنگ، دیدن ساختمانهای جنگزده به درک واقعی شرایط کمک میکند، ما نیز باید بحران را ببینیم، بشنویم و آن را درک و قبول کنیم. بحران فقط یک اختلال نیست، بلکه بازتعریف شرایط است.»
بیشتر بخوانید:
همدلی و شبکهسازی، راز موفقیت زیستبوم فناوری در شرایط سخت
او در ادامه تصریح کرد که «تابآوری بازگشت به شرایط پیش از بحران نیست»، چراکه مختصات محیط تغییر کرده است: «نمیتوان سازمان را به همان شکل قبل از بحران بازگرداند، چون بازیگران، تهدیدها، و فرصتها تغییر یافتهاند. در این شرایط، ادامه همان مسیر محکوم به شکست است.»
مدیرعامل جابار همچنین بر لزوم ایجاد یک سیستم یکپارچه، پویا و سریع تاکید کرد: «در مسیریاب، مهمترین بخش شناسایی موقعیت فعلی است؛ چیزی که در کسبوکارها به آن توجه نمیکنیم. وقتی موقعیت درست شناسایی نشود، تصمیمگیری درست هم ممکن نیست. سیستم یکپارچه باید بتواند موقعیت را بهروز کند و گزینههای مختلف مسیر را نشان دهد. همچنین مانند مسیریاب، نباید ما را بهخاطر تغییر مسیر قضاوت کند.»
او با تاکید بر چندرشتهای بودن حل بحران افزود: «بحران را نمیتوان تنها با دانش مالی یا IT حل کرد. هر مانعی که با آن روبرو میشویم، لزوماً مشکل نیست. مثلاً ترافیک برای ما مشکل است اما برای یک فالفروش میتواند فرصت باشد. بنابراین، آنچه ما «مشکل» مینامیم، درواقع روایت ما از اتفاق است.»
در ادامه، سمیعزاده به نقش فرصتیابی در دل بحران اشاره کرد و با ذکر مثال از شرکت علیبابا گفت: «شرکت علیبابا در دورهای رشد کرد که بهدلیل کرونا، مردم کمتر از خانه خارج میشدند. کشف فرصت در دل بحران، جایگزین استراتژیهای کلاسیک است. بهویژه در استارتاپها، باید بهجای طراحی استراتژی، استراتژی بازار را کشف کرد. با دیدن درست، فرصتشناسی، و بهروزرسانی ذهن، میتوان تابآور شد. تابآوری، تحملِ صرف نیست و با نابودی متفاوت است.»
مدیرعامل جابار در بخش پایانی سخنرانی خود، با اشاره به اقدامات مجموعه فاخر، از تجربه تابآوری در شرایط بحرانی گفت: «هلدینگ فاخر که شرکتهای معتبری از جمله تیپاکس و جابار را در اختیار دارد، حتی در ۱۲ روز جنگ، فعالیت خود را متوقف نکرد. طرح “آتشنشانان فاخر» را طراحی کردیم تا نقاط پرخطر را شناسایی کرده و با ابزار مناسب در لحظه بحران عمل کنیم. در حوزه لجستیک، عواملی چون قیمت سوخت، ارتباط با رگولاتوری و تعاملات بینالملل نیز در این طرح لحاظ شد. بعدتر، این مجموعه با تغییر نام به «راهبران پویای فاخر»، فعالیت خود را در سطح بینالمللی گسترش داد.»
او در پایان گفت: «اگر فرض کنیم با رفع سایه جنگ، دیگر بحران نخواهیم داشت، دچار توهم شدهایم. همه سازمانها باید برای مواجهه با بحرانها آماده باشند. انشاءالله تابآوری بتواند به یکی از الگوهای روتین و قدرتمند در کشور بدل شود تا تواناییهای ملیمان را در شرایط بحرانی شکوفا کنیم.»
این سخنرانی با عنوان «هوشمندی استراتژیک و تابآوری؛ پارادایم جدید مواجهه با بحران» در 14 مرداد توسط رامین سمیعزاده، مدیرعامل شرکت جابار، در چهارمین گردهمایی مدیران شرکتها و واحدهای فناور مستقر در پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ ارائه شده است.