سلسله نشستهای صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی:
ناشران خودشان را بینیاز از حضور در فضای دیجیتال میبینند

سلسله نشستهای آینده صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی در سالن فناوریهای نشر نمایشگاه بینالمللی کتاب 1404 برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری سینا، مهدی واقفی، بنیان گذار رسانه بینیاز و فعال رسانههای نوین در نشستی که در سالن فناوریهای نشر برگزار شد، درباره بهره گیری ناشران از فضای مارکتینگ بیان کرد: «در حال حاضر برای همراه کردن مخاطبان بیشتر، از تمام مدیومهای موجود باید استفاده شود تا اطلاعرسانی به درستی صورت بگیرد. از طرفی افراد لزوما در یک شبکه اجتماعی خبرها و رویدادها را دنبال نمیکنند بلکه نیاز است فعالان حوزه نشر راههای خلاقانه تری به کار بگیرند.»
وی در خصوص لزوم اهمیت اطلاعرسانی برای دیده شدن بیشتر کتابها بیان کرد: «در زمانی که صدا و سیما برای تبلیغ فیلم و سریالهای جدید خود بیلبورد گذاشت، مورد انتقاد زیادی قرار گرفت و مخاطبان تعجب کردند که چرا یک رسانه برای خودش تبلیغ میکند، اما این یک نگاه سنتی است. از همه زوایا باید کمپین طراحی شود و این در حوزه نشر نیز صدق میکند. اگر دنبال رشد در حوزه کتابخوانی هستیم، باید خودمان را برای فرهنگ سازی و کمپینهای دیجیتال آماده کنیم.»
واقفی درباره اینکه چقدر ما به کتاب به عنوان یک مدیوم و محصول نگاه میکنیم، توضیح داد: «کدام کمپین برای یک کتاب تازه منتشر شده برگزار میشود؟ طبیعی است که بسیاری از انسانها از انتشار کتاب مطلع نشوند. حوزه نشر متاسفانه خودش را از حضور فعال در فضای دیجیتال مبری میبیند.»
وی با اشاره به عقب ماندن صنعت نشر از برخی فضاهای جدید بیان کرد: «چقدر ناشران را ملزم کردیم که در صحنه و با توجه به جایی که مخاطب زندگی میکند محتوا آماده کند، این یک ضعف در حوزه مارکتینگ است.»
مهدی واقفی افزود: «علت موفقیت کسب و کارهایی نسل جدید مثل دیجیکالا، ایجاد کارخانه محتوا است که برای محصولات انواع مزایا و تنوع بصری ایجاد کردند تا مخاطب به راحتی با دیدن شمایل گوناگون محصولات، دست به انتخاب بزند. آیا ما برای یک کتاب، مکملهای گوناگون ایجاد کردهایم؟ مثل خلاصه کتاب در ۱۰ صفحه؟ عدم وجود مکملها باعث میشود مخاطب عام آگاهی کاملی برای اینکه دست به خرید بزند، نداشته باشد.»
این فعال رسانههای نوین بازار خاطر نشان کرد: «بازار، بازارسازی میخواهد و بدون مارکتینگ نمیتوان ذائقه مخاطب را شناخت. تنوعطلبی و زیباییطبیعی معیار انتخاب کتاب شده، زندگی انسانها سبک و سیاقشان تغییر کرده و به واسطه این تغییر، انتخاب شان هم تغییر پیدا کرده است.»
وی در مورد غفلت ناشران از دنیای فناورانه جدید بیان کرد: «ناشران به هوش مخاطب عام و به نوع تجربه زیست آنان توجهی نکرده است. در حال حاضر بسیاری از کتابخوانان در فضای پادکست از کتاب استفاده میکنند، در این شرایط ناشران حضور مخاطب در وسایل حمل و نقل عمومی را نمیبیند که به واسطه رفت و آمد روزانه اتفاقا میتواند شنونده کتاب صوتی بشد. چرا ناشران کمپینی برای اتصال جامعه با محصول برگزار نمیکنند؟»
بیشتر بخوانید:
هوش مصنوعی در صنعت نشر میتواند نقش ترویج کتابخوانی را ایفا کند
ناشران نباید همه امور را بر عهده بگیرند/ نرم افزار واحد در کتابفروشیها برای حل مشکلات وجود ندارد
او افزود: «بازار را مردم می سازند خصوصا بازاز دیجیتال، نکته این است که در بازار ایران که بازار بی قانونی است و سالها پس از ایجاد یک کسب و کار تازه به فکر قانونگذاری میافتد. حال در نسل بی قانون امروز، بخش خصوصی باید بخش بزرگی از آن را پیش ببرد زیرا حاکمیت توان ایجاد را ندارد و در روزمره خود گیر کرده، در کل جهان چنین است.»
این فعال حوزه کتابخوانی خاطرنشان کرد :«کتابهای آموزشی برای نسل جدید گیرایی ندارد و آموزش و پرورش توانایی ارتباط درست با این گروه سنی را ندارد. خانواده یک دانش آموز در شرایطی که نهاد بالادستی نتواند به درستی فرزندش را تربیت کند به جای دیگری متصل میشود.»
واقفی در مورد اهمیت هوش مصنوعی توضیح داد: «آینده صنعت نشر با رسانه چه خواهد شد، یکبار از هوش مصنوعی بپرسیم! مهم است پیشبینی کنیم که در آینده نزدیک مثلا ۵ سال آینده، مردم دنیا در طول روز چقدر کتاب میخوانند، چند دقیقه موبایل دستشان است. میتوان به جرات گفت از کل غرفههای موجود در نمایشگاه کتاب درصد بسیار کمی این کار را کرده اند که محصولشان را بر اساس ۵ سال آینده ببینند. مگر نوکیا جلوی چشم های ما محو نشد، یا اسکایپ. محصولی که در طول عمر ما به وجود آمد، از بین رفت. اما متاسفانه نمیخواهیم بپذیریم که کتاب سنتی مورد سلیقه مردم الان نیست و نیازمند گیمیفیکیشن و بازنگری است تا به درد مخاطب امروز ما بخورد.»
وی اضافه کرد: «در حال حاضر با تغییرات ایجاد شده هنوز به دنبال یارانه کتاب برای چاپ کتاب هستیم، مگر فروش دارند؟ ماجرای دکههای روزنامهفروشی است که دیگر روزنامه ندارند و ما هنوز به سنتیترین شکل ممکن میخواهیم روزنامه منتشر کنیم، مگر خواننده دارد؟ ذائقه تغییر کرده است.»
بنیانگذار رسانه بینیاز در مورد اهمیت حضور ناشران در فضای آنلاین بر تولید محتوای ویدئویی تاکید کرد و گفت: «مصرف اینترنت برای مطالعه کتاب چون به صورت متنی است آنقدر زیاد نیست، کسب و کارها روی ویدئو تمرکز میکنند. یعنی اپراتور، دوست دارد مردم ویدئو تماشا کنند تا اینترنت بیشتر مصرف کنند. برای دیده شدن در این فضا باید ما به ازای ویدئویی داشته باشیم.»
سالن فناوریهای نشر یکی از برنامههای نوآورانه سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگیِ جهاددانشگاهی و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور شرکتهای خلاق و دانش بنیان در حوزه کتاب و نشر پذیرای علاقهمندان است. گفتنی است برنامههای ثابتی در زمینه برگزاری نشستهای تخصصی در موضوعات فناورانه مرتبط با کتاب و نشر برگزار میشود که ۴ نشست آن توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی انجام میشود.