کارشناس حوزه مد و لباس در گفتگو با خبرگزاری سینا:
آموزش در صنعت طراحی لباس لنگ می زند

یک کارشناس حوزه مد و لباس در گفتگوی اختصاصی با سیناپرس گفت: بخش آموزش ما در حوزه طراحی لباس دچار سرگشتگی شده و نتوانسته با فرهنگ جامعه همراهی داشته باشد.

طیبه عزت‌اللهی‌نژاد کارشناس حوزه مد و لباس گفت: لباس نقش مهمی در جامعه دارد و زمانی که لباس را به عنوان بدن دوم تعبیر می‌کنیم، دیگر نمی‌توان بدن دومی داشته باشیم، بدون آنکه در ارتباط با فرهنگ، تاریخ و جغرافیا طراحی شود.

وی افزود: یکی از خلأهای حوزه طراحی لباس این است که در دهه‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است و صرف پوشانندگی یا حافظ هویت بودن، لباس را نمی‌توان مقوله اصلی این حوزه در نظر گرفت؛ به هر حال لباس در طول تاریخ معناهای زیادی تولید کرده و از منظر جامعه شناسی و انسان شناسی بدن دوم محسوب می‌شود.

این کارشناس گفت: بخش آموزش ما در حوزه طراحی لباس دچار سرگشتگی شده و نتوانسته با فرهنگ جامعه همراهی داشته باشد. وی ادامه داد: به هرحال آموزش‌ها و هدف‌هایی که در سیستم آموزشی قرار گرفته نگاهش تاریخ نگارانه یا بازتولید فرهنگ دیگری بوده است. تلاش کارگروه ساماندهی مد و لباس این است که بستری فراهم کند تا بتواند معنایی را تعریف کند که این مؤلفه در جامعه به بازخوانی درستی دست یابد و در سیاستگذاری ها آن را بازتاب دهد.

عزت اللهی نژاد تاکید کرد: مؤلفه‌های همسو با فرهنگ، تاریخ، هویت و دین حتی می‌تواند در دروس سرفصل‌های دانشگاه مؤثر باشد. متأسفانه در عصر کنونی توانسته‌ایم کاری در این حوزه منطبق با مؤلفه‌ها انجام دهیم.

وی یادآور شد: نزدیک به ۱۵ سال از تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس می‌گذرد و در حوزه سیاستگذاری نیازمند این هستیم که هر مؤلفه همسو با فرهنگ و تاریخ، هویت و دین باشد، یعنی در طراحی لباس تمامی این مؤلفه‌ها مدنظر قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا