امنیت و سلامت آزمون سراسری از موضوعات امنیت ملی است

رئیس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امنیت و سلامت آزمون سراسری از موضوعات مرتبط با امنیت عمومی و ملی است و دشمن تلاش می‌کند با اختلال در فضای روانی مردم اعتماد آنها را کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی  وزارت علوم به نقل از سازمان سنجش آموزش کشور، علی‌اکبر فامیل‌کریمی در همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ که در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد با اشاره به حوزه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم گیر در ارتباط با آزمون‌ سراسری، گفت: مجلس شورای اسلامی،  شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای امنیت کشور، حوزه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم گیر در ارتباط با آزمون‌ سراسری هستند. شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه رصد آزمون سراسری را بر عهده دارد و شورای امنیت کشور با تعیین وظایف دستگاه‌های مختلف برای حفظ امنیت کنکور تلاش می‌کند و در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در طول سال آزمون سراسری است.

وی افزود: بعضی موضوعات امنیت ملی مانند موضوعاتی که در سازمان‌های امنیتی و نظامی مطرح هستند مشخص بوده و محرمانگی و طبقه‌بندی در آنها لحاظ می‌شود و تعاریف و پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. بخش دیگری از موضوعات در جامعه امروز رخ داده به صورت بالقوه می‌تواند موضوع امنیت ملی باشد و از ابتدا در این حوزه قرار نمی‌گیرد. موضوعاتی مثل امنیت غذایی، امنیت سایبری از این نوع هستند و امروز در امنیت ملی مهم‌ترین حوزه امنیت غذایی و امنیت سایبری است.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه موضوعات سومی در حوزه امنیت ملی وجود دارد، گفت: مقوله‌ای مانند آزمون سراسری از ابتدا در حوزه امنیت ملی قرار ندارد اما وقتی به کل فرایند توجه کنیم می‌تواند در این حوزه قرار گیرد لذا خانواده‌ها باید نسبت به امنیت و سلامت آزمون سراسری اطمینان خاطر داشته باشند.

فامیل کریمی به ۵ دسته دستورالعمل و پروتکل‌ها در برگزاری آزمون سراسری اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل‌ها در فرایند یک ساله اجرا می‌شوند و طبقه‌بندی در هر کدام از آن‌ها باید رعایت شود. دستورالعمل اول آزمون‌سازی است که ۲۴ محور برای آن تعریف شده و هر کدام شامل ده‌ها فعالیت است، دستورالعمل دوم قرنطینه سؤالات است که دقیق‌ترین فعالیت‌ها طی آن صورت می‌گیرد، دستورالعمل سوم و چهارم چاپخانه تا ارسال  دفترچه سؤالات و دستورالعمل  پنجم مربوط به مخزن‌های اصلی به فرعی و از فرعی به محل برگزاری آزمون است.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رصد و کنترل فضای مجازی را مهم دانست و گفت: با کنترل فضای سایبری تلاش برای تقلب به حداقل رسیده  و البته باید توجه کرد سازوکار دقیق برگزاری آزمون سراسری با انحراف روبرو نمی‌شود ولی ممکن است ایراد‌های کوچکی رخ دهد و دشمن با اختلال در فضای روانی مردم اعتماد آنها را کاهش دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا