پر تلاشی پژوهشی و رشد فناورانه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

به گفته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در طول یک سال گذشته فعالیت‌های متعددی از جمله حمایت مالی از طرح‌های پژوهشی، گسترش فضاهای پژوهشی و فناوری، جذب اعتبار مالی برای طرح‌های پژوهشی، افزایش سقف حمایت‌های مالی و اختصاص گرنت‌های مختلف به پژوهشگران در این معاونت انجام شده است.

به گزارش سینا پرس فارس، محمدهاشم هاشم پور، امروز 25 بهمن ماه در نشست با اصحاب رسانه، به تبیین بخشی از فعالیت ها و دستاوردهای این معاونت در طول یک سال گذشته پرداخت و آن را تلاشی در جهت توسعه علمی و فناورانه و ارتقاء سطح علمی و پژوهشی دانشگاه عنوان کرد.

هاشم پور اظهار داشت: برای حمایت از پژوهش ها، جذب اعتبار مالی در قالب طرح های پژوهشی کارگروه پژوهش و فناوری استان و جذب اعتبار مالی درون سازمانی در قالب طرح های پژوهشی بین المللی، اجرایی و همچنین سقف حمایت های مالی از طرح های پژوهشی، افزوده شد.

او در ادامه افزود: یک گرنت 700 میلیون ریالی و 70 گرنت با ارزش‌های 100 و 200 میلیون ریالی به طرح‌های پژوهشی داده شد. همچنین، 215 مورد گرنت به پژوهشگران برای انتشار مقالات علمی در مجلات برتر بین‌المللی اختصاص یافت و مبلغ گرنت‌های اعضای هیئت‌علمی پژوهشی به میزان 2 تا 5 برابر افزایش یافت. به علاوه، گرنت‌ها به پژوهشگران 1% و 2% برتر جهان نیز در همین مدت اعطاء شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه همچنین، استقرار 35 شرکت دانش بنیان و 120 شرکت فناور در پارک فناوری سلامت شیراز، راه اندازی اتاق تمیز (clean room) با هدف کمک به طراحی محصولات بیولوژیک دانش بنیان و عقد قرارداد عاملیت با صندوق پژوهش و فناوری فارس و اختصاص وام به فناوران از جمله اقدامات انجام شده این معاونت در جهت تقویت و حمایت از زیرساخت های پژوهشی برشمرد.

او با اشاره به اینکه دانشگاه به دو رتبه برگزیده در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی دست یافته است، اضافه کرد: کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی و مرکز توسعه پژوهش‌های بالینی مرکز آموزشی درمانی نمازی این دانشگاه به عنوان برترین در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک کشور شناخته شده است.

این مقام مسوول تصریح کرد: معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه همچنین در جهت جذب نیروهای تخصصی پژوهشی، تدوین اولویت‌های پژوهشی، انتشار مجلات و کتب علمی، برگزاری همایش‌های علمی، ارایه مشاوره‌های تخصصی آمار و اپیدمیولوژی، و برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی پژوهشی فعالیت داشته است.

هاشم پور ادامه داد: در یکسال گذشته، این دانشگاه موفق به انتشار 2960 مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی بر اساس پایگاه استنادی Scopus، انتشار 21 عنوان مجله علمی با رتبه علمی-پژوهشی، و تالیف و انتشار 8 عنوان کتاب علمی-تخصصی شده است. همچنین، دو کتاب از این دانشگاه به عنوان برگزیده در جشنواره کتاب سال فارس انتخاب شده‌اند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز از یادآور شد: در این بازه، این دانشگاه هفت همایش علمی تخصصی بین‌المللی و 41 همایش علمی تخصصی کشوری نیز برگزار کرده و منتخب برتر کشوری در برگزاری همایش‌های علمی شده است.

او با تاکید بر اهمیت دسترسی به منابع اطلاعاتی، گفت: با خرید اشتراک سالانه در پایگاه‌های اطلاعاتی Scopus و بیش از 30 پایگاه اطلاعاتی دیگر، دانشگاه امکان دسترسی به متن کامل مقالات این پایگاه‌ها را برای اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان فراهم نموده است.

هاشم پور در خاتمه، از انتخاب «مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت» از سوی سازمان بهداشت جهانی، به عنوان یکی از اعضای اتحادیه توانبخشی جهانی، خبر داد و گفت: این مرکز، با توجه به طراحی و اجرای مطالعات ملی و بین المللی گوناگون در حوزه سیاست گذاری توانبخشی در مدت سه سال گذشته، برای عضویت در اتحادیه جهانی یادشده، انتخاب شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا