معاون فناوری و توسعه پارک علوم و فناوری‌های نرم
صنایع خلاق جایگاه امنی برای شکل‌گیری توسعه است

معاون توسعه فناوری پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی در گفتگو با سینا‌پرس: صنایع خلاق می‌تواند جایگاه امنی برای شکل‌گیری توسعه در کشور باشد و از مهاجرت جوانان نیز جلوگیری کند.

ابراهیم نبیونی، معلون فناوری و توسعه پارک علوم و فناوری‌های نرم در گفتگو با سینا‌پرس عنوان کرد: دنیا درحال حاضر بخش عظیمی از سرمایه‌گذاری‌اش را در حوزه صنایع خلاق انجام داده است. صنایع خلاق یک فضای گسترده را درون خود جای داده است. کشورهای بزرگ دنیا درحال سرمایه‌گذاری بر حوزه‌هایی چون رسانه، تولید محتوا، بازی‌های رایانه‌ای، اسباب‌بازی، موسیقی، زیورآلات و… هستند و استارتاپ‌های دیگر کشورها را نیز جذب می‌کنند. این صنعت می‌تواند جایگاه امنی برای شکل‌گیری توسعه در کشور باشد و از مهاجرت جوانان نیز جلوگیری کند.

وی همچنین گفت: هوش مصنوعی نیز از زیرمجموعه‌های صنایع خلاق است که به تازگی در جهان مطرح شده است. هرچه بتوانیم در حوزه هوش مصنوعی توسعه پیدا کنیم، توانسته‌ایم خودمان را به بازارهای جهانی بقبولانیم. اکنون موضوعاتی همچون واقعیت مجازی شکل گرفته است که بسیاری از محصولات موزه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف را در برگرفته است. این به معنای توسعه زیرساخت‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی در دنیاست و نشان‌دهنده آن است که هوش مصنوعی به سرعت درحال شکل‌گیری است. اگر ما در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم درآمدهای بسیار بالایی را برای کشور و مردم جذب خواهیم کرد.

نوآوری اولویت ما در پذیرش شرکت‌هاست
ابراهیم نبیونی همچنین در خصوص وظایف پارک بیان کرد: از وظایف اولیه و اصلی پارک‌ها حمایت از واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان است. این حمایت می‌تواند به چند شکل اتفاق بیفتد که حمایت بر مبنای اهدای فضای فیزیکی و اهدای تسهیلات و کمک‌های بلاعوض از اَشکال مختلف این حمایت است. از دیگر حمایت‌ها می‌توان به حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی اشاره کرد که به معرفی این شرکت‌ها در سطح بازار کمک می‌کند. در نهایت این اهداف منجر به فروش و تجاری‌سازی این محصولات در خارج از کشور می‌شود.

وی در ادامه افزود: برای اینکه این فرآیند به درستی اتفاق بیفتد باید مشاوره‌هایی انجام شود. این مشاوره‌ها می‌تواند به صورت دوره‌های آموزشی و یا مشاوره‌های کسب و کار، حقوقی یا بیمه‌ای، کسب و کار این شرکت‌ها را روان‌تر کند و آنها را در مسیر درستی قرار دهد.

معاون فناوری و توسعه پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: اولویت ما در پذیرش میزان نوآوری و فناوری موجود در یک ایده یا استارتاپ است. ملاک دیگر این است که یک ایده چقدر می‌تواند در حوزه تجاری‌سازی موفق ظاهر شود.

وی در رابطه با نحوه تظارت بر عملکرد شرکت‌ها اذعان داشت: سالانه ارزیابی‌هایی از طریق کارگزار بر عملکرد شرکت‌ها انجام میشود. کارگزار مالی شرکت‌ها را از لحاظ میزان هزینه، درآمد، ساختار سازمانی و… مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. این ارزیابی به طور میانگین دوبار در سال اتفاق می‌افتد و بر مبنای آن کار پیش می‌رود.

مخابرات در سه حوزه انیمیشن، بازی و هوش مصنوعی همپای پارک ملی صنایع فرهنگی می‌شود
ابراهیم نبیونی در رابطه با تفاهم‌نامه‌ای که در ماه‌های گذشته با شرکت مخابرات ایران منعقد شد تشریح کرد: طبق جلساتی که ما با شرکت مخابرات ایران داشتیم و با توجه به اینکه حوزه فضای مجازی و اینترنت برای سامانه‌ها و پلتفرم‌ها امر مهمی‌ست، این نیاز را دیدیم که بتوانیم با همکاری شرکت مخابرات ایران، از این سامانه‌ها حمایت کنیم و شرکت مخابرات نیز بتواند از فضای کسب و کار شرکت‌ها کسب درآمد داشته باشد. طی جلساتی به امضای تفاهم‌نامه رسیدیم.

وی افزود: در حال حاضر در پی آن هستیم که فضاهای مشترکی با شرکت مخابرات ایران داشته باشیم و در سه حوزه اصلی انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و هوش مصنوعی، پلتفرم‌ها و سامانه‌های مجازی با این شرکت همکاری کنیم.

ابراهیم نبیونی همچنین خبر داد: خوشبختانه پس از تفاهم‌نامه جلساتی تشکیل شد و درحال حاضر شرکت‌ مخابرات ایران قصد دارد فضاهای خالی خود را در اختیار ما قرار دهد و با ارائه فراخوان‌های مشترک، استارتاپ‌ها را جذب کنیم تا در این فضاها مستقر شوند و شرکت مخابرات نیز بتواند از خدمات این شرکت‌ها استفاده کند.

به فضای فیزیکی نیاز داریم
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این پارک نوپا است و پنج سال از تاسیس آن میگذرد، زیرساختی که ما به آن نیاز داریم زیرساخت فضای فیزیکی است. ما با متقاضیان زیادی برای حضور در پارک روبرو هستیم که متاسفانه به دلیل کمبود فضای فیزیکی، بسیاری از شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند در مجموعه حضور پیدا کنند. درحال حاضر ما به وجود دفاتر شرکت‌ها بسنده کرده‌ایم.

نبیونی اشاره کرد: طبق برنامه پنج‌ساله‌ای که وزارت علوم برای پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تبیین کرده است، مقرر شده است که ما در سال پنجم ۱۰۵ شرکت فعال در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق داشته باشیم. خوشبختانه در سال ۱۴۰۱، ۱۶۰ شرکت در این پارک فعالیت می‌کردند که با خروج برخی از شرکت‌ها از مجموعه این عدد به ۱۲۰ رسیده است. خوشبختانه درحال حاضر نیز حدودا ۱۳۰ شرکت در این مجموعه فعالیت میکنند.

همچنین بیان کرد: از شرکت‌های فعال در این پارک، ۳۵ شرکت دانش‌بنیان و ۴۰ شرکت خلاق هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا