سفر هیئت پاکستانی به دانشگاه قم و امضای سه تفاهم‌نامه همکاری

هیئت عالی‌رتبه آموزش عالی پاکستان با سفر به شهر قم از دانشگاه قم بازدید و سه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه قم، احمدحسین شریفی در دیدار هیئت عالی‌رتبه آموزش عالی کشور پاکستان از دانشگاه قم، ضمن عرض خیر مقدم به این هیئت، ابراز امیدواری کرد: این سفر سبب سرآغاز توسعه و گسترش روابط علمی و فرهنگی دو کشور ایران و پاکستان شود.

رئیس دانشگاه قم گفت: اشتراکات فرهنگی دو کشور بسیار زیاد است چه در حوزه علم و چه در حوزه فرهنگ و برخی اندیشمندان مانند علامه اقبال لاهوری از پیشتازان احیای علوم اسلامی و اسلامی کردن علوم جدید بودند.

وی افزود: ما معتقدیم نگاهی مثل نگاه علامه اقبال لاهوری ناجی فکر و فرهنگ اسلام و دانش بشری است و انقلاب اسلامی نیز در حوزه‌های گوناگون، حرکت اقبال را به صورت جدی‌تر و قوی‌تر دنبال کرده و می‌کند.

احمدحسین شریفی با اشاره به اشعار و اندیشه‌های علامه اقبال لاهوری تصریح کرد: دو نکته از اندیشه اقبال باید در دانشگاه‌های دو کشور ادامه پیدا کند، اول اینکه اقبال معتقد بود ریشه علوم مدرن در اسلام بوده و غرب با دید مادی و اومانیستی این علوم را به علوم ضد بشری تبدیل کرده و ما باید تلاش کنیم این جهان‌بینی اصلاح شود و جهان اسلام در حوزه علوم با دیدگاه الهی به توسعه و پیشرفت برسد و اگر علم را اسلامی نکنیم شرک وارد جوامع اسلامی می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته دوم که در اندیشه اقبال بسیار مهم بود این است که وی بر روی عزت فرهنگی و اقتصادی مسلمانان بسیار تاکید داشت و الان نیز بیشترین ضربه‌ای که جهان اسلام می‌خورد از همین وابستگی فرهنگی و اقتصادی است و راه رهایی از این وابستگی بازگشت به فرهنگ و تمدن اسلامی است که جز با همدلی دانشگاه‌ها و دانشمندان جهان اسلام به ویژه مراکز آموزش عالی ایران و پاکستان شدنی نیست.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به ظرفیت‌های زیاد دانشگاه قم در بعد سخت‌افزاری نظیر؛ دانشکده‌های متعدد پژوهشکده‌ها و آزمایشگاه‌ها و در بعد نرم‌افزاری نظیر اساتید برجسته دانشگاه، چه در حوزه علوم انسانی و اسلامی و چه در حوزه علوم پایه و فنی مهندسی گفت: ما در دانشگاه قم به طور جدی به دنبال اسلامی‌سازی علوم هستیم و امکانات بسیار خوبی نیز در این زمینه داریم. همچنین آمادگی راه‌اندازی کرسی‌های مشترک علمی زبان‌آموزی، تبادل استاد و همچنین اسلامی سازی علوم با همکاری دانشگاه‌های پاکستان را داریم.

شریفی افزود: ظرفیت قم در بعد علوم اسلامی در ایران بی‌نظیر است لذا در دانشگاه قم به مسائل فرهنگی و دینی بسیار اهمیت می‌دهیم و در این راستا پردیس خواهران دانشگاه قم را برای تکریم بانوان مسلمان در کلیه رشته‌های تحصیلی راه‌اندازی کرده‌ایم.

در در ادامه این دیدار مختار احمد، رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان با تشکر از دانشگاه قم بابت استقبال و میزبانی از این هیئت گفت: علاقه بیش از حد شما به اندیشه‌ها و اندیشمندان اسلامی به خصوص علامه اقبال لاهوری مرا تحت تاثیر قرار داد و باید گفت اقبال بیش از آنکه یک شاعر و فیلسوف باشد یک اندیشمند تاثیرگذار بر جوامع اسلامی بود و در کلمات وی معارف عمیقی وجود دارد که می‌تواند راه را به ما نشان دهد و علاقه به ایشان نه فقط در ایران بلکه در دیگر جوامع اسلامی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به بازدیدهای چند روز اخیر خود از مناطق مختلف ایران تصریح کرد: در بازدیدهای زیادی که داشتیم تحت تاثیر پیشرفت‌های علمی کشور ایران قرار گرفتیم و نکته جالب توجه نگاه خاص دانشگاه‌ها به علوم اسلامی بود.

مختار احمد اضافه کرد: هدف این هیئت از سفر به ایران مشاهده پیشرفت‌های علمی این کشور بود و باید گفت متاسفانه تمام رنج‌هایی که جهان اسلام در این روزها می‌بیند به دلیل عدم پیشرفت در علوم است.

رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی و مذهبی دو ملت گفت: ارتباط اساتید و نخبگان و دانشگاه‌های دو کشور امری ضروری است و باید در کلیه امور پژوهشی و علمی با همکاری دو طرف به سمت حل مشکلات دو کشور و جهان اسلام پیش برویم.

وی همچنین از علاقمندی به راه‌اندازی کرسی‌های آشنایی با زبان‌های اردو و فارسی در دانشگاه قم و علامه اقبال پاکستان خبر داد.

همچنین در ادامه این دیدار تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه قم با دانشگاه‌های قائد اعظم، علامه اقبال و دانشگاه پنجاب پاکستان به امضا رسید.

گفتنی است، هیئت عالی‌رتبه آموزش عالی پاکستان در بازدید از دانشگاه قم متشکل از احمد مختار رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان؛ .نیاز احمد اختر رئیس دانشگاه قائد اعظم؛ نصیر محمود رئیس دانشگاه علامه اقبال؛ خالد محمود رئیس دانشگاه پنجاب؛ محمد علم سعید رئیس دانشگاه آموزش لاهور؛ محمد سلیم مظهر رئیس مرکز زبان ملی پاکستان؛ محمد رفیق طاهر رئیس سابق اداره کل تعلیمات دینی پاکستان و مشاور ارشد دانشگاه علامه اقبال؛ احمد عدنان رئیس دانشگاه دولتی لاهور؛  عامر شهزاد معاون احمد مختار و محمد زبیرخان نماینده وزارت اموزش پاکستان بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا