کد خبر : 524 پنج شنبه 30 مرداد 1393 - 13:54:24
گرد-و-غبار-حلقه-زحل،-۴.۴-میلیارد-سال-عمر-دارد

گرد و غبار حلقه زحل، ۴.۴ میلیارد سال عمر دارد

سیناپرس: یافته های اخیر نشان می دهد حلقه شگفت انگیز سیاره زحل احتمالا ۴.۴میلیارد سال قبل، زمانی که خود این سیاره شکل گرفته ، بوجود آمده است. این یافته ها می تواند بحث طولانی در مورد اینکه حلقه های سیارات قدیمی هستند یا بعدها تشکیل شده اند، را خاتمه دهد.

سینا پرس: برای اولین بار، سفینه فضایی ناسا، نرخ ریختن غبار از سیستم زحل به بیرون (روی حلقه ها) را اندازه گیری کرده است. این نرخ حدود 40 برابر کمتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد، که یک اختلاف نظر مهم در تئوری " حلقه های قدیمی" را از بین می برد: اینکه اگر این حلقه ها میلیارد ها سال پیش به وجود آمده اند، باید تا به امروز توسط ذرات تیره که روی آنها ریخته می شود پوشیده شده باشند و نسبت به ظاهر کنونی شان، بسیار آلوده تر به نظر برسند.

گرد و غبار نادر

کاسینی ( سفینه فضایی ناسا) که از سال 1383(2004) تاکنون به دور زحل در حال گردش است،به تازگی توانسته است با دستگاه گرد کیهانی، ذرات گرد و غبار کافی را به عنوان نمونه هایی که وارد حلقه زحل شده اند جمع آوری کند. ساشا کمپ، فیزیکدان فضا در دانشگاه کولورادو، نتیجه آخرین داده ها و تحقیقات این سالها را در روز 24 مرداد (15 آگوست) بیان کرده است.

گزارش کامل این تحقیقات در قالب مقاله ای در مجله Nature به چاپ رسیده است.

کلید واژه ها: گرد و غبار حلقه زحل