اساتید دانشگاه علم و فرهنگ در مد و لباس برتر شدند

در مراسم «نقاش تار و پود» از دکتر فرشته کیاوش (دانشگاه علم و فرهنگ)، دکتر فریده طالب‌پور(دانشگاه الزهرا) و دکتر محبوبه الهی (دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی)، سه استاد پیشکسوت و برتر حوزه مد و لباس به پاس سال‌ها فعالیت دلسوزانه، تدریس و پژوهش در این حوزه تقدیر شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی ، مراسم ارج‌گذاری و تقدیر از اساتید و پژوهشگران برتر حوزه مد و لباس کشور ۱۱ دی ماه در فرهنگستان هنر تهران با حضور مسوولان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد.

دولت به طراحان لباس بیشتر بها دهد
دکتر فرشته کیاوش، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ و مدیر گروه طراحی پارچه و لباس با اشاره به اینکه بعد از انقلاب به بحث لباس و طراحی بیشتر پرداخته شد و این حوزه شکل جدی‌تری به خود گرفت، گفت: پژوهش باید برای جوانان این رشته پررنگ‌تر شود. دانشجویان باید به تاریخ لباس در کشورهای پیشرفته بپردازند و هم‌زمانی آن را در ایران بررسی کنند تا بفهمند مد در ایران چه سیری داشته و به این وسیله زمینه پژوهشی قوی پیدا کنند.
کیاوش از دولت خواست به طراحان لباس اهمیت بیشتری بدهد و فضایی برای نمایش و فروش لباس‌های طراحی‌شده دانشجویان در نظر بگیرند تا آنها انگیزه پیدا کنند.

حوزه مد و لباس تجربی نیست
دکتر محبوبه الهی عضو هیأت علمی دانشکده دکتر شریعتی و مدیر گروه طراحی لباس گفت: عده‌ای به اشتباه تصور می‌کنند حوزه‌ مد و لباس تجربی است. در حالی که این رشته هم جایگاه پژوهشی و تخصصی خودش را دارد. اهمیت لباس در هویت انسان واضح است. امیدواریم دیگر شاهد کپی‌کاری‌ها و… در این حوزه نباشیم. باید شرایطی فراهم کنیم که جوانان مبانی و اصول این کار را از منابع دست اول کسب کنند.».

باید وارد هوش مصنوعی شویم
دکتر فریده طالب‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (س) و استادتمام گروه طراحی پارچه و لباس این دانشگاه،  و نویسنده کتاب تاریخ پارچه و نساجی در ایران است، گفت: امروز هوش مصنوعی حرف اول را در دنیا می‌زند. ما هم چاره‌ای نداریم جز اینکه وارد این حوزه شویم و دانشجویان را هم در این مسیر قرار هدایت کنیم.

۹۹ درصد اساتید مد و لباس کشور از جامعه بانوان هستند
دکتر محمدحسین آشتیانی، معاون علمی و آموزشی کارگروه مد و لباس درباره نحوه انتخاب این اساتید گفت: اساتیدی که در حوزه مطالعات و طراحی مد و لباس در کشور فعالیت داشتند را بر اساس معیارهای پژوهشی، معیارهای رتبه استادی، توانایی علمی و نیز اثرگذاری آنها در جامعه مد و لباس کشور (میزان تأثیری که در تربیت فعالان این حوزه داشته‌اند و کتاب‌هایی که نوشته‌اند) بررسی کردیم. این اساتید هر کدام بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت و تدریس در دانشگاه‌های مطرح کشور را دارند.
آشتیانی با بیان اینکه ۹۹ درصد اساتید مد و لباس کشور از جامعه بانوان هستند، گفت: اساساً آمار جهانی در اکوسیستم مد و لباس دنیا نشان می‌دهد که بیش از ۸۰درصد فعالان این حوزه از بانوان هستند. ایران هم از این آمار مستثنی نیست.
او در خصوص تأثیر این آمار در اکوسیستم مد و لباس گفت: این نکته می‌تواند بر مخاطب‌شناسی اثر بگذارد. در مخاطب‌شناسی میزان توجه به لباس بانوان با لباس آقایان در سراسر دنیا متفاوت است. خصوصیت‌هایی که عرصه طراحی و تولید لباس دارد مباحثی است که جامعهٔ بانوان توانسته‌اند در آن بیشتر تأثیرگذار و با آن سازگار باشند، تا مردان.
معاون علمی و آموزشی کارگروه مد و لباس در پایان گفت این کارگروه بنا دارد سکوهایی برای عرضه و فروش لباس‌های کاربردی و موردنیاز جامعه ایجاد کند. در بحث آموزش نیز هدف کارگروه ارائه آموزش‌هایی است که طراحان را از طراحی محض به طراحی لباس‌های کاربردی و موردنیاز جامعه سوق دهد.

با دانشگاه‌ها ارتباط اثربخش داریم
دکتر سجاد لطفی دبیر کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به اینکه برای دومین سال متوالی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی حمایت می‌شود، گفت: ارتباط ما با دانشگاه شکلی و صوری نیست. بلکه تلاش می‌کنیم با مشورت اساتید و صاحب‌نظران از پایان‌نامه‌ها به‌صورت هدفمند و متمرکز حمایت کنیم. دست استمداد ما به سمت صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزهٔ علمیه نیز دراز است.
جای خالی لباس ملی ایرانی در طرح‌ها
دکتر هوشنگ قادریان دبیر ستاد ملی زنجیره پوشاک با تأکید بر اینکه لباس، شناسنامه ماست، گفت: قبل از اینکه کسی حرف بزند، لباس او شخصیتش را نشان می‌دهد. لباس هرکدام از اقوام ما با سبک زندگی روزمره آنها متناسب است و کاملاً مدبرانه انتخاب شده است. در یک کارخانه با توجه به مشاغل مختلف و نیازها و ویژگی‌های هر کدام از آن مشاغل ممکن است ۱۵ نوع لباس کار مختلف طراحی شود.
او در پایان خطاب به جامعه طراحان لباس گفت: چرا ما جدای از لباس اقوام، لباس ملی ایرانی متناسب با فرهنگ خودمان نداریم؟ از جامعهٔ طراحان می‌خواهیم طراحی و تولید لباس ملی را جدی بگیرند.

دنیای مد و لباس، دریای فرصت‌ها
دکتر حسین‌زاده رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه الزهرا با بیان این مطلب گفت: ما استارت‌آپ‌های زیادی داشتیم که خروج موفقی به سوی بازار داشتند و برند شدند. در صنعت مد و لباس، از همان ابتدای زنجیره تا انتها، از مواد اولیه و طراحی تا تولید و پخش، فرصت‌های کارآفرینی بسیاری وجود دارد. ما دانشگاهیان باید این موضوع را به دانشجویان انتقال بدهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا