تصویب ۱۶۳مین استاندارد ملی فناوری نانو

134مین اجلاسیه کمیته ملی نانو در سازمان استاندارد، با حضور نمایندگانی از گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو، دانشگاه ها، سازمان استاندارد و شرکت ها و آزمایشگاه ها برگزار گردید. در این اجلاسیه نیز یک استاندارد ملی جدید با عنوان ” فناوری نانو- نانوساخت- مشخصه‌های کلیدی کنترلی-قسمت ۶-۱۸: مواد پایه گرافنی-گروه‌های عاملی:TGA-FTIR” بررسی و تصویب شد.

با تصویب این استاندارد تعداد استانداردهای ملی فناوری نانو به ۱۶۳ استاندارد رسید.

یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های تهیه گرافن، فرایند اکسایش و کاهش است. مقرون به‌صرفه‌ترین فرایند برای تهیه گرافن، لایه‌برداری از لایه‌های گرافیت طبیعی پس از اکسایش برای به‌دست آوردن لایه‌های اکسید‌شده مجزا و سپس کاهش این لایه‌های مجزا است .
نوع و محتوای گروه‌های عاملی بر خواص فیزیکوشیمیایی گرافن تأثیر می‌گذارد. بنابراین، اعتقاد بر این است که شناسایی و تعیین کمیت گروه‌های عاملی بر پودر گرافن، یک مشخصه کلیدی کنترلی برای تولید و کاربرد آن است.

هدف از تدوین این قسمت از مجموعه استانداردهای ملی شماره ۱۹۷۵۸، ایجاد یک روش استانداردشده برای تعیین مشخصه‌ کلیدی کنترلی شیمیاییِ موارد زیر است:
•    گروه‌های عاملی
برای مواد عامل‌دار بر پایه گرافن و گرافن اکسید با آنالیز گرما‌وزن‌سنجی (TGA) جفت‌شده با طیف‌سنجی فروسرخ تبدیل فوریه (FTIR) است که به عنوان TGA-FTIR نامیده می‌شود.
محتوای گروه‌های عاملی با تغییرات جرم نمونه به عنوان تابعی از دما با استفاده از TGA به‌دست می آید. سپس مواد پدیدآمده طی این تغییرات جرمی با استفاده از FTIR جفت شده برای شناسایی گروه‌های عاملی آنالیز می‌شوند.
•    گروه‌های عاملی تعیین‌شده براساس این استاندارد به¬عنوان یک مشخصه کلیدی کنترل در ویژگی  تفصیلی شاهد برای گرافن در استاندارد IEC ۶۲۵۶۵ ۳ ۱ برای پودر گرافن فهرست خواهند شد.
•    این روش برای پودر گرافن عامل‌دارشده و گرافن اکسید که می‌توانند با دمای بالا در طول TGA، تف‌کافت و گازی شوند، قابل استفاده است.
•    حوزه‌های کاربرد معمولی شامل کنترل کیفیت برای تولیدکنندگان گرافن و انتخاب محصول برای کاربران پایین دستی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا