ثبت اختراع دستگاه پیرولیز لاستیک‌های فرسوده

دستگاه پیرولیز لاستیک‌های فرسوده با استفاده از سیستم گرمایش القایی در راستای تولید سوخت‌های جامد، مایع و گاز توسط دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ثبت اختراع شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل،  مرتضی بداغ‌آبادی دانشجوی دکتری رشته مهندسی عمران محیط‌زیست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل موفق به ثبت اختراع دستگاه پیرولیز لاستیک‌های فرسوده با استفاده از سیستم گرمایش القایی در راستای تولید سوخت‌های جامد، مایع و گازی شد.

بداغ‌آبادی مخترع این دستگاه گفت: این اختراع به تولید سوخت‌های جامد، مایع و گازی از پسماند‌هایی مانند لاستیک‌های فرسوده کمک می‌کند که در تاریخ 13/2/1402 به ثبت رسیده است.

وی گفت: سوخت مایع تولید شده در این سیستم پس از یک مرحله پردازش، قابلیت استفاده به عنوان گازوئیل را داشته و به لحاظ کاربردی قابلیت استفاده در تمام صنایع نیازمند سوخت را دارد و حاوی هیدرو کربن‌های ارزشمندی است که مواد اولیه بسیاری از فرایندهای شیمیایی است. سوخت جامد تولید شده ارزش حرارتی نزدیک به کُک (coke) مورد استفاده در صنایع ذوب آهن بوده و همچنین قابلیت تبدیل شدن به کربن فعال را دارد که جاذب پر کاربردی در صنایع تصفیه است.

این مخترع دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، اظهار داشت: سوخت گازی تولید شده نیز دارای ارزش حرارتی Mj/kg 30 بوده که قابلیت تأمین انرژی سیستم و یا استفاده در فرایندهای حرارتی را دارا است.

وی گفت: در پیرولیز با استفاده از گرمایش القایی بسیاری از مشکلات موجود در سیستم‌های قدیمی برطرف می‌شود. این سیستم زمان فرایند را کاهش داده و تلفات حرارتی را به حداقل می‌رساند.

دانشجوی دکتری رشته مهندسی عمران محیط زیست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: در این سیستم اندازه ذرات ورودی بی‌اثر شده و نیازی به خارج کردن سیم‌های درون لاستیک‌ها و خرد کردن لاستیک‌ها که قبلا مشکلی برای فرایند بوده به عنوان عاملی برای بهبود فرایند نیست. این سیستم در حال حاضر در ابعاد آزمایشگاهی ساخته شده و مورد آزمایش قرار گرفته است. ساخت این دستگاه در دوره کارشناسی ارشد به اتمام رسیده و در دوران دکتری ثبت اختراع شده است.