پایه‌گذاری زیست‌بوم نوآوری با توسعه زیرساخت

توسعه زیرساخت زیست‌بوم نوآوری از ضرورت‌های تقویت و ارتقای فناوری و نوآوری در کشور به‌شمار می‌رود. در واقع توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز مرحله اول مقدم بر هر اقدام دیگری در جهت رشد و شکوفایی هر حوزه‌ای است.

این موضوع به‌ویژه درخصوص زیست‌بوم نوآوری و فناوری که حوزه‌ای جدید و در حال شکل‌گیری به‌شمار می‌رود، اهمیت دوچندانی دارد که برخی از این موارد عبارتند از:
ایجاد بستر مناسب برای نوآوری: زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری شرایط محیطی و اقتصادی مناسبی را برای تولید و استفاده از فناوری‌های جدید و نوآورانه و شکل‌گیری کسب‌وکارهای پایه فناورانه فراهم می‌کند.
ایجاد شغل‌ها و رونق اقتصادی: با توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری، کسب‌وکارهای فناورانه به‌وجود می‌آیند که زمینه اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی قوی را دارند. این کسب‌وکارها علاوه بر ایجاد اشتغال، تولید و ارزش‌افزوده بالا را به‌دنبال خواهند داشت.
پیشرفت علمی و فناوری: زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری امکان پیشروی علمی و فناوری را فراهم می‌کند. با ایجاد بستری مناسب برای انتقال دانش، تبادل اطلاعات و تحقیق و توسعه، علاوه بر ایجاد ارتباط وهمکاری بین متخصصان و صنعتگران، توسعه وپیشرفت درعرصه‌های مختلف علمی و فناوری هم فراهم  می‌شود.
حل مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی: با توسعه زیرساخت‌ها، امکان پیشرفت وحل مسائل اجتماعی وزیست‌محیطی فراهم می‌شود. این زیرساخت‌ها به توسعه فناوری‌های پاک و دوستدار محیط‌زیست کمک می‌کند و باعث بهبود شرایط زندگی جامعه می‌شود.
جذب سرمایه‌گذاری: توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مؤثر باشد. سرمایه‌گذاران عمومی و خصوصی به‌دنبال پروژه‌های فناورانه و نوآورانه هستند و این زیرساخت‌ها محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.
افزایش رقابت‌پذیری: توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری باعث افزایش رقابت‌پذیری صنایع و کشورها می‌شود. با بهبود فناوری‌ها و فرآیندهای تولید، بهبود کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌ها، صنایع می‌توانند به رقابت با صنایع دیگر بپردازند و در بازارها رقابت کنند.

به‌طورکلی می‌توان گفت توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری بهبود شرایط اقتصادی، علمی، اجتماعی وزیست‌محیطی را به‌دنبال دارد و باعث پیشرفت و توسعه سریع‌تر جوامع می‌شود.

سید‌محمدجواد صدری‌مهر*

*مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا