عضو هیأت علمی دانشگاه اراک در جمع دانشمندان برتر

نام عضو هیات علمی دانشگاه اراک در بین یک درصد دانشمندان پر استناد برتر جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفت.

به گزارش سیناپرس از استان مرکزی؛ دکتر محمد یاسر معصومی، عضو هیات علمی دانشگاه اراک توسط نظام رتبه‌بندی شاخص‌های بنیادین علم، به جمع یک درصد دانشمندان پراستناد برتر دنیا پیوست.

بر اساس آخرین نتایج رتبه‌بندی Essential Science Indicators) ESI 2023)، دکتر محمدیاسر معصومی از اعضای هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک توانست برای دومین سال متوالی در جمع دانشمندان یک درصد پراستناد برتر جهان قرار گیرند.

ملاک برتر بودن در سطح جهانی فعالیت در حوزه‌های پژوهشی معتبر، تحقیقات مورد استناد و کاربردی‌بودن پژوهش‌ها در گره‌گشایی از مشکلات علمی و صنعتی است.

قالب پژوهش‌های این محقق در زمینه شیمی معدنی قرار دارد که محاسبه اعتبار هریک از این پژوهش‌ها از ۲ شاخص کیفیت انتشارات (تعداد مقاله‌های برتر، تعداد سخنرانی‌های معتبر، میانگین ارجاعات و شاخص اچ (h-index) هر فرد تقسیم بر سن علمی افراد) و ارجاعات باکیفیت (تعداد ارجاعات از نشریات برتر) محاسبه و به‌عنوان امتیازی در اخذ عنوان سرآمد علمی کشور استفاده می‌گردد.

فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر، بر اساس گزارشی از پژوهشگران پراستناد در ۲۲ حوزه موضوعی علوم در یک بازه زمانی ۱۰ساله در پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) متعلق به شرکت کلاریویت آنالیتیکس (WoS) اعلام می‌شود، در واقع پژوهشگران در هر رشته بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده‌اند. مرتب‌سازی و سپس پژوهشگران یک درصد برتر بر اساس حدود آستانه استنادی ESI به‌عنوان نخبگان علمی در نظر گرفته می‌شوند.

معیار ارزیابی در اعلام نتایج نظام رتبه‌بندی شاخص‌های بنیادین علم، بررسی عملکرد هر پژوهشگر در بازه زمانی ۱۰ساله بر اساس پایگاه (WoS) بر اساس شاخص‌های علم‌سنجی نظیر نسبت تعداد کل استنادهای دریافتی به تعداد کل مقالات استنادکننده، تعداد متوسط خود استنادی به‌ازای هر مقاله، متوسط درصد خود استنادی و نسبت تعداد کل استنادهای دریافتی (بدون درنظرگرفتن خود استنادی) به تعداد مقالات استنادکننده (بدون درنظرگرفتن خود استنادی یک نویسنده) است.

معیار انتخاب پژوهشگران برتر، تعداد استنادهای صورت‌گرفته به تولیدات آنها است. چرا که بر اساس گزارش‌ها، نخبگان یک درصد برتر دنیا با تولید چهارده درصد از کل علم دنیا، نزدیک به یک‌چهارم (بیست و چهار درصد) کل استنادهای دنیا را نیز دریافت می‌کنند، لذا مؤسسات برتر جهان از جذب نخبگان به‌عنوان ابزار مدیریتی برای ایجاد تغییرات راهبُردی و دانشگاهی در راستای ارتقا شاخص‌های ملی و بین‌المللی استفاده می‌کنند.

در واقع بهبود جایگاه یک مؤسسه موجب بالارفتن انگیزه سازمان جهت بهبود موقعیت یا حفظ وضعیت موجود می‌شود. این امر با برندسازی مثبتی که از رتبه‌بندی‌ها نمایان می‌شود، مرتبط است و برای مؤسسات دارای رتبه برتر، انگیزه دیگران را برای مشارکت، حمایت و یا عضویت در سازمان بهبود می‌بخشد.

داشتن رتبه، شانس قرارگرفتن در فهرست انتخاب دانشجویان نخبه، به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی را افزایش می‌دهد.

دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی در دانشگاه اراک، بیان نمود: دانشمندان و اساتید دانشگاه وابسته به وزارت علوم بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ قرارداد بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال ارتباط با صنعت و دانشگاه و جامعه در سال جاری داشتند.

صالحی، تولید علم و برداشت مناسب برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت و حل مسائل جامعه از این محتواها هدف اصلی است و در کشور در کنار تحقیق بنیادی تولید علم، تلاش بر این است که برآیند این تحقیقات را در اقتصاد کشور مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۲ میلادی با چاپ بیش از ۷۸ هزار مقاله علمی از پژوهشگران، اساتید و دانشمندان کشور، جمهوری اسلامی ایران توانست جایگاه پانزدهم جهان را کسب کند.