قم پایلوت مدارس معماری اسلامی ایرانی شد

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قم از انتخاب این استان به عنوان پایلوت احداث مجتمع های آموزشی با معماری اسلامی ایرانی در کشور خبر داد.

احمد رضا اجتهادی ظهر یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: خیرین در عرصه مدرسه سازی در استان قم مشارکت بی نظیری دارند و در کنار دولت در این عرصه مهم فعال هستند.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قم گفت: ساخت هر مدرسه ۱۲ کلاسه نیازمند ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار است و هم اکنون استان قم برای جبران عقب افتادگی ها در عرصه مدرسه سازی نیازمند هزار و۵۰۰ کلاس درس است تا به متوسط سرانه فضای آموزشی کشور برسیم.

اجتهادی با بیان اینکه در سال ۹۹ تعداد ۵۵ کلاس درس و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۵ کلاس درس در استان قم احداث شده است افزود: در سال گذشته این آمار به دو برابر افزایش یافت و ۱۴۰ کلاس درس احداث و تحویل شد.

وی ادامه داد: تلاش می شود تا دهه فجر امسال تعداد ۲۰۰ کلاس درس احداث و تحویل شود.

وی ابراز کرد: در مجموع احداث این تعداد کلاس درس با توجه به عقب ماندگی های دو دهه اخیر قم و همچنین با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزان و بالا رفتن آمار مهاجرین و دانش آموزان اتباع خارجی فقط سرعت عقب افتادگی کاهش می یابد.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قم بیان کرد: انتظار می رود تا مدیریت استان اعتبارات جدیدی را برای احداث فضاهای آموزشی جدید در قم دنبال کنند تا سرانه آموزشی در این استان در شأن و جایگاه قم باشد.

وی همچنین عنوان کرد: در دوره جدید مدیریتی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قم تلاش شده تا به موضوع معماری اسلامی ایرانی توجه ویژه ای شود.

اجتهادی ادامه داد: استان قم از سوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور به عنوان پایلوت در امر معماری اسلامی ایرانی مدارس شناخته شده و به دنبال آن هستیم تا مجموعه ای آموزشی در منطقه پردیسان با این ویژه گی ها احداث شود.

وی افزود: توسعه مدارس محله محور و خانواده محور از جمله سیاست های وزارت آموزش و پرورش است و احداث ۲۰۰ مدرسه در مقیاس بزرگ در نقاط مختلف کشور در دستور کار است.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قم ادامه داد: مدارسی که تازه احداث می شود نباید تنها برای دانش آموزان و در ساعت های محدود حضور آنان در مدارس باشد و موضوع چند کاربری بودن مراکز آموزشی در دستور کار اداره کل نوسازی مدارس استان قم است تا فضاهایی همانند مسجد مدرسه برای اهالی محل نیز قابل استفاده باشد.

اجتهادی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ۱۸ درصد از مدارس کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی هستند که در استان قم این آمار، ۲۲ درصد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا