حل مسائل اساسی کشور باید از دو مسیر نوآوریهای فناورانه و سیاستی توأمان انجام شود

مشاور وزیر اقتصاد دو مسیر نوآوریهای فناورانه و سیاستی توامان را ضامن حل مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: صرفا با نوآوری های فناورانه نمی توان این مشکلات را رفع کرد.

به گزارش سینا پرس فارس، علی ملکی مشاور وزیر اقتصاد در طرح‌های تحولی و راهبردی، امروز در نشست رویداد ملی سیاست‌گذاری تحول فارس گفت: در رابطه با تجارب مشابهی که از سال‌های پیش در زمینه اندیشه‌ورزی و تشکیل اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر داشته‌ایم سعی می‌شود این تجربیات به اشتراک گذاشته شود تا بتوانیم از یکدیگر یاد بگیریم و رو به جلو حرکت کنیم.

ملکی با طرح سئوالاتی از جمله “چقدر رشد شرکت‌های دانش بنیان، حمایت و توسعه و نفوذشان می‌تواند مستقیماً به معنی حل مسائل کشور باشد؟” و “آیا سرمایه‌گذاری قابل توجه روی فناوری شرکت‌های حوزه انرژی میتواند به منزله حل مسئله انرژی کشور باشد؟” افزود: این‌ها نیمی از راه هستند و ما نیاز به بحث‌های فراتری داریم که تاکنون به شکل طبیعی به آن‌ها پرداخته شده است و آن داستان نوآوری‌های غیرفناورانه و سیاستی است و به تشریح نکاتی درباره مشابهت‌ها و تفاوت‌های این دو نوع فناوری پرداخت.

دبیر کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نوآوری‌های فناورانه، از یک ایده مفهومی فنی در زیست بوم فناوری شکل گرفته و به تدریج بلوغ پیدا می‌کنند، اظهار کرد: با طی این روند است که به تدریج به یک محصول نسبتا بالغ می‌رسیم. هرچند همین چرخه هم دچار مسئله است اما تا حدودی جا افتاده است.

ملکی با تاکید بر اینکه نیاز به اندیشه ورزی در حوزه زیست بوم نوآوری های سیاستی داریم، افزود: افق تعریف مسئله در نوآوری‌های سیاستی خیلی فراتر از نوآوری‌های فناورانه است. باید یک درجه افق فکرمان را بالا بیاوریم. مسائل سیاستی اگر حل شوند، می‌شوند نوآوری‌های سیاستی و آن وقت است که می‌توانند راهگشا باشند.

او در پایان با بیان اینکه نوآوری سیاستی، فرایندی است که در آن  از شناخت یک مسئله عمومی، کار را شروع کنیم و به یک سیاست جدید اجراپذیر برسیم، گفت: محصول چنین روندی منجر به حل مسئله مردم می شود. در این مورد می‌توانیم از تجارب دنیا هم استفاده کنیم و با نگاه به حتی کشورهای پیشرفته، می‌بینیم که صرفاً با فناوری نمی‌شود مسائل را حل کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا