تصمیم دولت در کمک به صنایع دستی در دانشگاه‌ها

وزیر میراث فرهنگی از اختصاص ۹ فضای متعلق به وزارتخانه به دانشجویان صنایع دستی ۹ دانشگاه خبر داد و گفت: در حوزه بسته بندی صنایع دستی طرح های خلاقانه ارائه دهید.

اولین سلسله رویدادهای صد منظر پیرامون گفتگوی صمیمانه دانشجویان صنایع دستی با حضور دانشجویان و اعضای هیأت علمی ده دانشگاه کشور که در حوزه صنایع دستی و هنرهای اسلامی و سنتی رشته‌های تحصیلی دارند در سالن اجتماعات برج آزادی برگزار شد.

در این برنامه عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گفت: صنایع دستی قدمت چند هزار ساله دارد بشر برای ادامه زندگی و برطرف کردن نیازهای اطرافش، از یک برگ درخت یا استخوان استفاده می‌کرده و نیازهای خود را برطرف می کرده است اما هر چیزی که می‌ساخت زیبا می ساخته است. یعنی هنرمندانه بوده است خلقت هم همین طور است.

وی گفت: خداوند می‌گوید ستاره‌ها را برای پیدا کردن راه برای شما آفریدیم ولی همان را هم زیبا آفریدیم در حالی که کاربری آن اول چیز دیگری بوده است خداوند کل دنیا را زیبا آفرید. شما در رشته‌ای تحصیل کردید که متریال آن وجود دارد. هنرمند صنایع دستی با حداقل‌هایی که در کنارش هست باید بهترین محصولات را بسازد. اصل صنایع دستی همین کارهایی است که می‌کنید. منتها میدانم که برای برخی از رشته‌ها مانند ملیله سازی نقره می‌خواهد که گران است اخیراً هم تصویب کردیم که در این زمینه کمک شود.

بلد نیستم پاستوریزه حرف بزنم

وی ادامه داد: بحث‌های دانشجویی معمولاً سیاسی می‌شود من بلد نیستم پاستوریزه حرف بزنم وقتی با ادبیات خودم حرف می زنم برخی‌ها دوست ندارند می‌گویند چرا وزیر این طور حرف می‌زند به همین دلیل کمتر در نشست‌های دانشجویی شرکت می‌کند اما این جلسه نشان داد که می‌تواند جلسه‌ای دانشجویی باشد در عین حال شاد و پر انگیزه. من فقط آمده بودم که حرفهای شما را بشنوم و برای آن راه حل پیدا کنم.

وی افزود: برای رونق صنایع دستی در حوزه صادرات باید کار کرد. مردم ما مشکل مالی دارند خرید صنایع دستی اگر گران هم باشد در سبد خرید مردم کمتر جا می‌گیرد ما برای آن دنبال راه حل هستیم ولی صادرات می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند ما برای صادرات اقداماتی انجام می‌دهیم تا بتوان مشکلات را زیر بنایی حل کرد.

ضرغامی بیان کرد: ما در تهران ۹ مرکز خوب از جمله پایگاه‌ها را مشخص می‌کنیم و به ۹ دانشگاهی که رشته صنایع دستی دارند، واگذار می‌کنیم که هر کدام از دانشگاه‌ها بتوانند در آن مراکز فعالیت کنند.

وزیر میراث فرهنگی از دانشجویان یک درخواست کرد و گفت: یکی از مشکلات صنایع دستی این هست که چون سنتی مانده، به لحاظ رنگ، بسته بندی و کاربری مشکل دارد شما می‌توانید خلاقیت داشته باشید و پیشنهادی در این باره بدهید البته با حفظ هویت صنایع دستی. در این نوآوری‌ها خلاقیت به خرج دهید و در تولیدات صنایع دستی تحول ایجاد کنید.

ضرغامی درباره بسته بندی صنایع دستی هم گفت: کالاهای باارزشی تولید می‌شود اما در بسته بندی‌های نا مناسب. برای این موضوع محصول طراحی کنید و خلاقیت به خرج دهید ما هم حمایت می‌کنیم.

توضیح درباره آجرفرش پلی در اصفهان

وی گفت: درباره برخی از مسائل میراثی که دانشجوها مطرح کردند بهتر از سوال بیشتری پرسیده شود. مثلاً گفتند روی آجر فرش‌ها ایزوگام کردند دیدیم این طور نیست. کارشناسان مرمت روشی برای حفظ دارند یک راهش این است که آب بندی کنند بعد که آماده شد سنگفرش‌ها را می‌گذارند. عکاسی می‌رود و می‌گوید چه نشسته‌اید که روی پل تاریخی را آسفالت کردند. اینها باید پرسیده شود که چه اتفاقی دارد می‌افتد. من هم حتماً موضوع دانشجویی که گفت روی کتیبه‌ای گچ کار شده را پیگیری می‌کنم چون باید میراث فرهنگی را حفظ کنیم. گاهی می‌بینیم کتیبه‌ای یا کاشی را برداشته‌اند تا مرمت کنند اما کسی می‌آید و می بیند که آن کاشی یا کتیبه نیست و فکر می‌کند برده‌اند.

حاشیه‌های نشست دانشجویی

در این نشست ضرغامی از مجری برنامه که تلاش کرد فضای نشست از حالت خشک و رسمی خارج شود تشکر کرد و گفت که اجرای خلاقانه ای داشتید.

برخی از دانشجویان در برگه‌هایی که به آنها داده می‌شد تا سوالات و درخواست‌ها را ارائه کنند درخواست کردند که وزیر بازدید سرزده از دانشگاه‌ها داشته باشد. در بیرون از سالن هم تریبون آزادی وجود داشت تا دانشجویانی که فرصت صحبت نداشتند؛ مسائل خود را مطرح کنند قرار شد ویدئوهایی که ضبط شده در اختیار وزیر و معاونان او قرار گیرد.

همچنین پرسش‌هایی که در کاغذ نوشته شده بود نیز در اختیار مریم جلالی معاون صنایع دستی قرار گرفت تا سر فرصت خوانده شود. در پایان نیز نمایشگاهی از صنایع دستی تولیدی دانشجویان دانشگاه‌ها برپا شده بود و معاون و وزیر میراث فرهنگی از آنها بازدید کردند و برخی از آنها هم توسط معاونت صنایع دستی خریداری شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا