کرمان صاحب خانه خلاق صنایع دستی شد

خانه خلاق صنایع دستی کرمان امروز (پنجشنبه) با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محله زرتشتیان شهر کرمان به بهره‌برداری رسید.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه این آیین و در جمع خبرنگاران گفت: صنایع دستی در زنجیره میراث فرهنگی و گردشگری معنا می شود و صنایع دستی ریشه های ما را به محصول فرهنگی بر پایه اقتصاد هویت بنیان تبدیل می کند.

مریم جلالی افزود: استان کرمان می تواند از ظرفیت های میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری در راستای رونق صنایع دستی استفاده کند و شاهد تلاش همکاران و همگرایی ارکان شهری و خانواده صنایع دستی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به افتتاح خانه خلاق صنایع دستی کرمان اظهار داشت: اثر تاریخی و میراث فرهنگی که مرمت شده در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار گرفته است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: مفهوم خانه صنایع دستی این است که هر آنچه در یک خانه اتفاق می افتد برپایه و محوریت صنایع دستی در خانه های خلاق نیز رخ بدهد.

وی ادامه داد: پیوند نسلی مهمترین شعار امسال ماست و این شعار برای پاسداشت هویت ما در پهنه جهانی است که در خانه های خلاق صنایع دستی معنا می شود.

جلالی تاکید کرد: خانه های خلاق صنایع دستی سلول های بنیادی هستند که می توانند به رونق اقتصاد، برگزاری نمایشگاه های بین المللی و ملی کمک کنند و هویت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی در سایه این خانه ها محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین حمایت از صنایع دستی توانمندسازی، تقویت توجه و متصل شدن به ادبیات توسعه است و با همگرایی در کرمان امیدواریم شاهد رونق گرفتن بازارهای جهانی باشیم.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: کرمان در محصولات صادراتی صنایع دستی نقش آفرینی می کند و باید در حوزه صادارت و بسته بندی صنایع دستی کمک شود تا به بازارهای بین المللی راه پیدا کند.

فعالیت ۱۰ هنرمند در خانه خلاق صنایع دستی کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز در حاشیه این آیین گفت: خانه خلاق صنایع دستی کرمان با هدف توسعه و ترویج صنایع‌دستی، توسعه آموزش‌های مهارتی، آموزش پیشرفته شاغلان صنایع‌دستی، تربیت نیروی ماهر و کارآزموده، خلاقیت و نوآوری و همچنین تجاری سازی و کاربردی کردن محصولات صنایع‌دستی راه اندازی شده است.

سعید شاهرخی بیان کرد: خانه تاریخی خاطبی کرمان توسط بخش خصوصی مرمت شد، که در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ نفر از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کرمان در این خانه مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمان به دلیل غنای فرهنگی، سابقه تاریخی و اقلیم های متفاوت دارای صنایع دستی مشهور و پرآوازه ای همچون فرش، گلیم، پته، صنایع فلزی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره است.

شهرستان سیرجان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا