صدور مجوز راه اندازی ۱۲ پردیس فناوری دانشگاه‌ها

مدیر کل پیشتیبانی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجوز راه اندازی ۱۲ پردیس علم و فناوری برای دانشگاه‌های کشور در شورای گسترش صادر شده است.

علیرضا زراسوندی روز دوشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شهید چمران اهواز در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم این دانشگاه بیان کرد: صدور مجوز افتتاح این پردیس‌های علم و فناوری از اقدامات مهم در هفته پژوهش به شمار می‌رود که هفته گذشته تمام مستندات پردیس دانشگاه چمران اهواز به عنوان اولین پردیس مستقل دانشگاهی آماده شد.

وی از مهمترین رویکردهای وزارت علوم را توجه جدی به کیفیت و شاگرد پروری در حوزه آموزش و پژوهش عنوان کرد و افزود: توجه جدی به نوآوری فرهنگی، معیشت همکاران و اصلاح آیین نامه‌های دستگاهی از دیگر برنامه های این وزارت است.
زراسوندی با بیان گزارشی از ستاد ملی هفته پژوهش اظهار کرد: نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور هفته آینده برای اولین بار در مصلای جمعه برگزار می‌شود که تجاری‌سازی یافته های پژوهشی و فناوری‌های موجود از مهمترین نکاتی است که در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل پیشتیبانی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ۲هزار و ۸۸ فناوری جدید در نمایشگاه ملی هفته پژوهش امسال ارائه می‌شود که این آمار اقتدار آفرین است.
وی با اشاره به فشار بیشتر تحریم در حوزه فناوری توضیح داد: در حوزه‌هایی از جمله هوش مصنوعی، فیلترهای زیستی و سه بعدی زیستی، موفقیت‌های بزرگی کسب شده است.

زراسوندی به پیشنهاد ۵۷ طرح پژوهشی اشاره کرد و گفت: هفته آینده ۳۰ طرح در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در حوزه های مختلف با اعتباری افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال برای این طرح‌ها رونمایی خواهد شد.

مدیر کل پیشتیبانی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) برای عضویت پارک‌ها و مراکز فناوری کشور فعال است که به محیطی برای کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، یک هزارو ۲۰۰ کالا از ۹۰۰ فروشنده در این سامانه موجود است و بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته در برنامه هفتم ۶۰ هزار محصول در این سامانه عرضه خواهد شد.

زراسوندی افتتاح پارک علم و فناوری بین المللی، دستگاه ام آر آی، سی تی اسکن و نسل پنجم دستگاه دیالیز را از دیگر دستاوردهای هفته پژوهش عنوان کرد.
مدیر کل پیشتیبانی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اقدامات انجام شده در حوزه نرم افزاری نیز اشاره کرد و گفت: در پایان برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی می‌شود به رتبه‌ های ۱۴ رشد از نظر کمیت، ۵۰ از نظر تعداد اختراعات، ۴۲ شاخص نوآوری و پذیرش ۳۲۰ هزار نفر دانشجوی خارجی دست یابیم.

مدیر کل پیشتیبانی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: شرکت سایپا آمادگی بورسیه کردن ۲هزار پژوهشگر را دارد که تاکنون ۶۰۰ نفر معرفی شدند.

وی در خصوص توزیع اعتبارات پژوهشی نیز گفت: طی توافق صورت گرفته مقرر شده ۱۵ درصد اعتبارات هزینه ای دانشگاه چمران اهواز به پژوهش و پنج درصد به حوزه فناوری اختصاص یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا