افزایش 47 درصدی پذیرش استعدادهای درخشان

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تسهیل پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در راستای اجرایی سازی بیانات مقام معظم رهبری، از رشد بیش از ۴۷ درصدی پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دانشگاه‌های برتر کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، قاسم عموعابدینی امروز (یکشنبه) در پنجمین نشست تخصصی نقش آموزش در مرجعیت علمی که با محوریت «نقش آموزش در مرجعیت علمی کشور» و با حضور اساتید برجسته دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، با تاکید بر اهمیت رویکردهای حکمتی و تمدنی در حکمرانی دانشگاه ها، بر بازآرایی ساختارها و اجزاء دانشگاه ها در راستای تحقق دانشگاه تمدن آفرین تاکید کرد.

وی استادمحوری، دانش پروری، برنامه محوری و اخلاق مداری را از محورهای اصلی در تحقق مرجعیت علمی از طریق آموزش بیان کرد. معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه حوزه مرجعیت علمی بسیار مهم است خاطرنشان کرد: خمیر مایه بیانیه گام دوم انقلاب؛ حوزه علم، فناوری و پژوهش است و مقام معظم رهبری تاکید دارند که باید به تمدن نوین اسلامی برسیم؛ برای رسیدن به پیشرو بودن در تمدن نیاز به مرجعیت علمی است.

استاد  دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به پذیرش و حضور دانشجویان استعدادهای درخشان گفت: تعداد پذیرفته شدگان دانشجویان استعدادهای درخشان در مقطع تحصیلات تکمیلی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۴۷.۲درصدی داشته است. قاضی نوری رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز در این نشست به تلاش های انجام شده در شفاف سازی چیستی و چرایی مفهوم مرجعیت علمی پرداخت.

وی به تدوین نقشه استراتژی دستیابی به مرجعیت علمی و فناوری ایران اشاره کرد و افزود: باید فرایندهای لازم برای رسیدن به مرجعیت علمی در کشور را تقویت کنیم.

در ادامه جلسه، اساتید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بر اهمیت مرجعیت علمی در دانشگاه ها تاکید کردند. پس از بیان نظرات اساتید دانشگاه ها پیرامون نقش آموزش در مرجعیت علمی، رضا حافظی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به ارائه گزارشی پیرامون مرجعیت علمی از منظر منتخب سرآمدان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت.

گفتنی است در پایان نشست مقرر شد نشست های تخصصی در حوزه آموزش با محوریت مرجعیت علمی ادامه یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا