التهاب روده ناشی از ماده ترشح شده توسط میکروب است

به گزارش سیناپرس همدان، روده انسان، یا سیستم گوارش، که در آن غذا به مواد مغذی برای بدن تجزیه می شود، اکوسیستمی است که هزاران گونه باکتری را در خود جای داده است. در حالی که برخی از میکروارگانیسم ها مضر هستند، بسیاری از آنها مفید هستند و به حفظ سلامت بدن انسان کمک می کنند. علاوه بر باکتری‌ها، میکروبیوتای روده از انواع دیگر میکروارگانیسم‌ها از جمله آغازیان، مخمرها و ویروس‌ها نیز تشکیل شده است.

بلاستوسیستیس، شایع ترین آغازی جهان، شکلی از ارگانیسم میکروسکوپی تک سلولی، در روده، از گونه های فرعی بسیاری تشکیل شده است که به عنوان زیرگروه شناخته می شوند. بسته به نوع فرعی (ST) بلاستوسیستیس که در یک فرد وجود دارد، در برخی افراد می تواند به سلامت روده کمک کند و در برخی دیگر منجر به مشکلات روده شود.

در سنگاپور، یک زیرگروه نادر، Blastocystis ST7، معمولا در بیماران مبتلا به اسهال یافت می شود. بلاستوسیستیس ST7 در آسیا شایع تر از غرب است. این مشاهدات، همراه با سایر مطالعات حمایتی، نشان می دهد که بلاستوسیستیس ST7 باعث بیماری روده در انسان می شود. با این حال، روش دقیق ایجاد بیماری، یک راز بوده است.

برای اینکه متخصصان بفهمند بلاستوسیستیس ST7 چگونه باعث بیماری روده می شود، تیمی از محققان به سرپرستی پروفسور نیکلاس گاسکوئین، گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی یونگ لو لین، دانشگاه ملی سنگاپور (NUS Medicine)، و دانشیار کوین تان، از همان بخش، بیولوژی Blastocystis ST7 را در سطح مولکولی بررسی کردند. این تحقیقات در مجله EMBO منتشر شده است.

مطالعه انجام شده توسط دکتر Lukasz Wojciech، نویسنده اول مقاله و پژوهشگر ارشد از گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی در NUS Medicine، نشان داد که بیماری روده توسط بلاستوسیستیس ST7 ایجاد می شود که در طی متابولیسم خود ماده ای به نام ایندول-3-استالدئید (I3AA) را سنتز می کند.

دکتر Wojciech گفت: I3AA در ارگانیسم‌های بسیار کمی تولید می‌شود. این ترکیب به سلول‌های ایمنی در روده متصل می‌شود، که تحمل روده را برای باکتری‌های روده کاهش می‌دهد و باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن حتی زمانی که در معرض باکتری‌های معمولی روده قرار می‌گیرد، واکنش های شدیدی نشان دهد. I3AA همچنین با مهار خواص محافظتی دسته مهمی از سلول‌های ایمنی (سلول‌های T تنظیمی) و سلول‌های ایمنی (سلول‌های T helper 17)، التهاب روده را تقویت می‌کند.

Tan گفت: از دیدگاه بیولوژیکی، این اولین بار است که یک متابولیت نادر، I3AA، به طور مفصل مورد مطالعه قرار گرفته است و نشان داده شده است که التهاب را تقویت می کند.

محققان همچنین دریافتند که برخی از باکتری ها در نفی اثرات I3AA در روده مفید هستند. یکی از آنها یک گروه پروبیوتیک است که به نام لاکتوباسیلوس شناخته می شود، که معمولاً در غذاهایی مانند ماست، پنیر دلمه بسته، خمیر ترش و غیره یافت می شود. این گونه قادر به تنظیم ایمنی و کمک به بیماری های دستگاه گوارش است. بنابراین، راهی برای درمان بالقوه بیماران مبتلا به اسهال مرتبط با بلاستوسیستیس ST7، می تواند مکمل رژیم غذایی با غذاهای حاوی لاکتوباسیل باشد.

بر اساس یافته‌های ما، شناسایی زیرگروه‌های خاص درگیر در بیماری‌های مرتبط با بلاستوسیستیس مهم است، زیرا برخی از زیرگروه‌ها مضر هستند، در حالی که برخی دیگر مضر نیستند. تیم ما در حال حاضر بر روی مطالعات بیشتر در این زمینه کار می کند. ما بررسی خواهیم کرد که آیا تولید I3AA منحصر به ST7 است و می تواند به عنوان نشانگر زیستی بیماری استفاده شود. پروفسور Gascoigne گفت: ما همچنین در حال بررسی هستیم که آیا سویه های خاصی از لاکتوباسیل ها می توانند از اثرات التهابی Blastocystis ST7 بر میزبان جلوگیری کنند.

منبع: The EMBO Journal

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا