کنترل جمعیت سگ های خیابانی با تولید واکسن ضد تولید مثل

امروزه کشورهای بسیاری در دنیا با معضل کنترل جمعیت سگ های ولگرد و خیابانی دست و پنجه نرم می کنند. برخی از کشورها برای رفع این معضل سیاست­های مختلفی اتخاذ کرده اند. یکی از این روش ها  جمع آوری، نگهداری در پناهگاه های حیوانات و  عقیم‌ سازی آنهاست. برخی از روش ها نیز بی رحمانه است که کشتار دسته‌ جمعی سگ ها از جمله این روش هاست.

این درحالی است که وجود تعداد بالای سگ‌های ولگرد تبدیل به معضلی جهانی شده است و بنابر تخمین سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۹۰۰میلیون سگ در جهان وجود دارد که مشکلات بسیاری برای جوامع ایجاد کرده‌اند.

به گزارش سیناپرس، در ایران نیز برای کنترل سگ های ولگرد و خیابانی روش های مختلفی استفاده می شود که اخیرا یکی از پژوهشگران ایرانی برای رفع این معضل موفق به تولید واکسن ضد تولید مثل شده است.

دکتر فرید حیدری، دکترای تخصصی دامپزشکی رشته مامایی و بیماری های تولید مثل در دام، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: در حال حاضر بار زیادی برای کنترل سگ های خیابانی و ولگرد به دوش شهرداری است. شهرداری این سگ ها را جمع آوری کرده و با بردن به پناهگاه، آنها را عقیم می کند. سپس تا پایان عمر این سگ ها، از آنها مراقبت و نگهداری می کند.

وی افزود: این کاری که شهرداری انجام می دهد، مستلزم گرفتن و انجام جراحی به روی آنهاست که بسیار هزینه بر  است. همچنین این کار نیاز به مکان خاص و مراقبت های پس از جراحی و نیروی متخصص دارد.اما امروز امیدی برای  کنترل زاد و ولد سگ های خیابانی و ولگرد با استفاده از  واکسن ضد تولید مثل ایجاد شده است. این واکسن­ها با تداخل در فرآیند فیزیولوژیک تولید مثل باعث ناباروری در سگ نر و ماده می ­شوند.  در این روش برای عقیم سازی تنها به دو تزریق ساده نیاز است و نیاز به نیروی متخصص، مهارت و امکانات خاص ندارد.

وی تصریح کرد: سگ­ها با تزریق این واکسن تا پایان عمرشان عقیم می شوند،، بنابراین دیگر نیاز به جراحی و نیروی متخصص و پرستاری های پس از جراحی و فضایی برای نگهداری ندارد بنابراین این موضوع می تواند به کنترل دام سگ های ولگرد کمک شایانی کند.

وی اظهارداشت: این واکسن  در حال حاضر در مرحله تحقیقات آزمایشگاهی به سر می برد. خوشبختانه تاکنون نیز نتایج بسیار خوبی حاصل کرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: در حال مطالعه جامع این واکسن به روی سگ هستیم تا بتواند کل عمر حیوان را پوشش دهد. همچنین در حال بررسی این موضوع هستیم که این ناباروری ، آیا عوارضی به همراه دارد یا خیر؟ چنانچه همانند مطالعات آزمایشگاهی، مطالعات پیش بالینی و بالینی آن نیز با موفقیت طی شود، وارد فاز تولید نیمه صنعتی و تجاری سازی این واکسن می شویم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به سیناپرس گفت: اجرای نهایی این طرح به اختصاص بودجه های تحقیقاتی بستگی دارد. اگر بودجه لازم برای تحقق این مهم اختصاص پیدا کند، پیش بینی می شود این طرح طی 3 الی 5 سال آینده عملیاتی شود، زیرا زمان نیاز داریم تا مطالعات پیش بالینی و بالینی بصورت کامل انجام شود.

گفتنی است، در سال گذشته ۳۰ مرگ ناشی از سگ گزیدگی در کشور اتفاق افتاده است و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۹ میلیون یورو ارز صرف واردات واکسن ضد هاری شده است. طی ۳۰ سال اخیر تعداد سگ گزیدگی‌ها در کشور ۱۰ برابر شده است.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا