افزایش بهره‌وری تحقیقات علوم پزشکی با تدوین شاخصهای نوین ارزشیابی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تدوین شاخص‌های نوین ارزشیابی به افزایش بهره وری تحقیقات در مطالعات بزرگ جمعیتی (کوهورت) می‌شود.

به گزارش سیناپرس به نقل از وزارت بهداشت، در جلسه ای که با حضور دکتر یونس پناهی رئیس موسسه نیماد برگزار شد، ضمن تاکید بر نقش به سزای مطالعات کوهورت در بهبود و ارتقاء سلامت کشور و کاهش بار بیمای ها در خصوص تدوین شاخص های نوین ارزشیابی عنوان کرد: به منظور افزایش بهره وری در تحقیقات سلامت، برنامه ریزی هایی در سطح معاونت تحقیقات و فناوری انجام شده است.

وی گفت: در کنار ماموریت گرایی به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی یکی از برنامه هایی که می تواند منجر به بهره وری تحقیقات شود، تدوین شاخصهای نوین ارزشیایی است.

پناهی تصریح کرد: در همین راستا طبق تحلیلی که از مدل‌های ارزیابی در جهان و همچنین بومی‌سازی این مدل‌ها به عمل آمده نشانگر آن است که در مطالعات بزرگ جمعیتی (کوهورت)، شاخص‌های ارزشیابی کوهورت ها در جهان در طول دهه اخیر تغییر کرده است و علاوه بر روش شناسی این مطالعات می توان بر سه اصل کشف (discovery)، توسعه (development) و ارائه / کاربرد پذیری/ اثرگذاری (delivery) اشاره کرد.

وی با ذکر یک مثال ادامه داد: مثلا یک مطالعه کوهورت، فاکتور خطر برای یک بیماری را کشف کرده است که علاوه بر مطرح کردن کشف در جامعه علمی، موظف است پروتکل‌ها و گایدلاین‌های ( راهنماهای) تخصصی برای کشف خود ارائه دهد و در نهایت مخاطبان مطالعه خود را جهت کاهش ریسک ابتلا آموزش دهد.

رئیس موسسه نیماد ضمن تاکید بر لزوم در نظر گرفتن عوامل تقویت کننده و عوامل بازدارنده در تدوین شاخص‌های ارزشیابی مطالعات کوهورت بر اهمیت اتفاق نظر سیاستگذاران عرصه بهداشت و درمان در ارائه الگوی ساختار، پیامد و راهکار تاکید کرد.

پناهی اظهار داشت: انتظار می رود که مدیران، محققان و مسئولان مرتبط با مطالعات بزرگ جمعیتی بر این سه اصل تمرکز داشته باشند چرا که در راستای انجام تحقیقات نافع در کشور لازم است به سمت تحقیقات کاربردی گام برداریم بنابراین ارزشیابی ها نیز باید در همین راستا انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا