دستکش های ضد ویروس جایگزین دستکش های یکبار مصرف می شوند

اگرچه ما سعی می کنیم به تدریج از جامعه زباله ساز دور شویم، اما همچنان دستکش های نیتریل یکبار مصرف به طور گسترده در محیط های مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، به لطف توسعه دستکش های قابل استفاده مجدد که ویروس ها را از بین می برند، ممکن است اوضاع تغییر کند.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر در مرحله اثبات مفهوم، دستکش ها توسط تیم دانشگاه رایس به رهبری دانشجوی فارغ التحصیل مهندسی مکانیک مارکیز بل (Marquise Bell) در حال توسعه هستند. دستکش ها از یک پارچه کامپوزیت با یک لایه رسانای الکتریکی در خارج و یک لایه عایق در داخل ساخته شده اند. این ماده همچنین می ‌تواند برای لباس ‌های دیگر مانند ماسک یا کتانی استفاده شود.

با استفاده از تکنیکی به نام گرمایش ژول که در آن جریان الکتریکی از یک هادی برای تولید گرما عبور می ‌کند، سطح بیرونی دستکش‌ ها را می ‌توان به سرعت تا دمای بیش از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد در حین پوشیدن گرم کرد. ادعا می ‌شود که این فرآیند در کمتر از پنج ثانیه حداقل ۹۹٫۹ درصد از ویروس ‌هایی مانند کرونا را که ممکن است روی دستکش ‌ها وجود داشته باشد، از بین ببرد.

در حالی که این اتفاق می افتد، سطح معکوس ماده که سطحی است که با پوست فرد پوشنده تماس دارد گرمتر از ۳۶ درجه سانتیگراد نمی شود. برای درک بهتر، متوسط دمای طبیعی بدن انسان ۳۷ درجه سانتیگراد است.

بل گفت: بهترین بخش این است که شما حتی نیازی به درآوردن دستکش ها یا سایر لباس های محافظ برای تمیز کردن آنها ندارید. این ماده به شما امکان می دهد در چند ثانیه آلودگی زدایی کنید، بنابراین می توانید به کار خود بازگردید.

به گزارش سیناپرس، لباس‌ های ساخته شده از این ماده می‌ توانند صدها بار استفاده را تحمل کرده و تنها یک جفت دستکش از این جنس می تواند ۹ کیلوگرم دستکش‌ یکبار مصرف را از محل ‌های دفن زباله حذف کند.

مقاله ای در مورد این تحقیق اخیراً در مجله ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا