انواع ژنتیکی جدید مرتبط با ضربان قلب

به گزارش سیناپرس همدان، بر اساس یافته های منتشر شده در Nature Communications، محققان بیش از 60 نوع ژنتیکی ناشناخته مرتبط با ضربان قلب در حالت استراحت را شناسایی کرده اند که ممکن است در افزایش خطر بیماری قلبی عروقی نیز نقش داشته باشد.

مریلین کورنلیس، دانشیار پزشکی پیشگیری در بخش تغذیه و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: این بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز است. این تحقیق علاوه بر افزودن به لیست انواع مرتبط با ضربان قلب، روابط علّی قوی بین ضربان قلب و سلامت قلب و عروق را ارائه می دهد.

طبق گفته انجمن قلب آمریکا، ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای بزرگسالان بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است و هر چیزی بالاتر از این محدوده، با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر مرتبط است.

در مطالعه حاضر، محققین با انجام یک متاآنالیز ژنومی، داده‌های 100 مطالعه ژنتیکی که شامل بیش از 835000 شرکت‌کننده بود، به دنبال شناسایی انواع جدید ژنتیکی مرتبط با ضربان قلب در حالت استراحت بودند.

این تجزیه و تحلیل، 493 نوع ژنتیکی مستقل را در 352 مکان نشان داد، که 68 مورد قبلاً ناشناخته بودند که با ضربان قلب در حالت استراحت مرتبط هستند. بافت‌های قلبی عروقی نیز به‌عنوان مکان‌های غنی‌سازی اولیه برای انواع ژنتیکی ضربان قلب در حالت استراحت شناسایی شدند و بیان آن‌ها در کاردیومیوسیت‌ها، سلول‌های عضلانی در قلب که به انقباض آن کمک می‌کنند، بالاترین میزان بود.

تجزیه و تحلیل های ژنتیکی اضافی نشان داد که ضربان قلب در حالت استراحت از نظر ژنتیکی بالاتر، خطر ابتلا به کاردیومیوپاتی متسع را افزایش می دهد، زمانی که بطن چپ قلب گشاد می شود و بنابراین خون کافی به بدن پمپ نمی کند، اما خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب غیر طبیعی)، سکته مغزی ایسکمیک و سکته قلبی آمبولیک را کاهش می دهد.

با این حال، نویسندگان خاطرنشان کردند، هیچ مدرکی دال بر ارتباط بین ضربان قلب در حالت استراحت و خطر مرگ و میر وجود ندارد.

به گفته نویسندگان، به طور کلی، این یافته‌ها درک ارتباط بین تغییرات ژنتیکی و ضربان قلب در حالت استراحت و نقش آن در بیماری‌های قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد، که می‌تواند به استراتژی‌های مراقبت و درمان بیمار در آینده کمک کند.

منبع: Nature Communications