شناسایی سرطان سینه با کمک هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس همدان، مطالعه ScreenTrustCAD از موسسه Karolinska در مقاله ای با عنوان “هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان سینه در غربالگری ماموگرافی: یک کارآزمایی مثبت با غربالگری مداخله ای آینده نگر” منتشر شده در The Lancet Digital Health گزارش می دهد که یک رادیولوژیست تحت حمایت هوش مصنوعی در غربالگری ماموگرافی موارد بیشتری از سرطان سینه را نسبت به دو رادیولوژیست که با هم کار می کردند شناسایی کرد. محققان می گویند که هوش مصنوعی اکنون آماده است تا در غربالگری سرطان سینه پیاده سازی شود.

برای بیش از 30 سال، ماموگرافی، غربالگری کلیدی و مهمی در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه بوده است. با این حال، چالش ها شامل کمبود رادیولوژیست و اینکه همه سرطان ها تشخیص داده نمی شوند بود. چندین مطالعه گذشته نگر نشان داده است که هوش مصنوعی می تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

نویسنده اول، کارین دمبروور، محقق وابسته در بخش انکولوژی-پاتولوژی، موسسه کارولینسکا، می‌گوید: هوش مصنوعی و انسان، تصاویر را کمی متفاوت درک می‌کنند، که باعث ایجاد هم افزایی می‌شود که شانس ما را برای تشخیص سرطان افزایش می‌دهد.

به طور سنتی، دو رادیولوژیست هر نتیجه تست را می خوانند. در مطالعه حاضر، معاینات توسط دو رادیولوژیست و هوش مصنوعی ارزیابی شد تا تصمیم گیری شود که کدام زنان برای تحقیقات بیشتر فراخوانده شوند. بر اساس اینکه در نهایت زنان مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شدند، محققان توانستند تعیین کنند که ترکیبات مختلف هوش مصنوعی و رادیولوژیست چقدر دقیق با رویکرد سنتی دو رادیولوژیست مقایسه شده است.

دکتر Dembrower می‌گوید: با مطالعه ScreenTrustCAD، ما می‌خواستیم بررسی کنیم که دو رادیولوژیست در مقایسه با یک رادیولوژیست و هوش مصنوعی و به تنهایی چقدر خوب عمل می‌کنند.

این مطالعه در بیمارستان Capio St Göran در استکهلم بین آوریل 2021 و ژوئن 2022 انجام شد. بیش از 55500 زن بین 40 تا 74 سال غربالگری شدند.

روش سنتی با استفاده از دو رادیولوژیست 250 سرطان را شناسایی کرد. به طور غیرمنتظره ای، محققان دریافتند که افزودن هوش مصنوعی به دو رادیولوژیست، اکثر موارد سرطان را شناسایی می کند و این رقم را به 269مورد شناسایی شده می رساند. یک رادیولوژیست و هوش مصنوعی 261 نفر را در یک گروه شناسایی کردند. هوش مصنوعی به تنهایی 246 مورد را شناسایی کرد که از نظر آماری کمتر از دو رادیولوژیست بود.

محقق اصلی فردریک استرند، رادیولوژیست و پزشک بخش انکولوژی-پاتولوژی، موسسه کارولینسکا، می گوید: در مقایسه با استاندارد فعلی دو رادیولوژیست، ارزیابی توسط یک رادیولوژیست و هوش مصنوعی منجر به افزایش چهار درصدی در تشخیص سرطان سینه و نصف شدن زمان خواندن تصویر توسط رادیولوژیست ها شد.

محققان همچنین دریافتند که در مقایسه با دو رادیولوژیست، یک رادیولوژیست به علاوه هوش مصنوعی و هوش مصنوعی به تنهایی منجر به کاهش 6% و 55% در موارد مثبت کاذب شده است، یعنی نرخ فراخوان برای زنان سالم، یک خطای رویه ای که باعث رنج و هزینه غیر ضروری می شود.

دکتر استرند می گوید: برای ما واضح است که برای غربالگری ماموگرافی، یک رادیولوژیست با پشتیبانی هوش مصنوعی جایگزین بهتری نسبت به دو رادیولوژیست بدون هوش مصنوعی است. برخلاف مطالعه قبلی دانشگاه لوند، این پیشرفت از نظر آماری در ScreenTrustCAD تایید شده است. حتی اگر هوش مصنوعی بخش اعظم معاینه اولیه را به عهده بگیرد، یک رادیولوژیست نیاز است تا قبل از فراخواندن هر بیمار برای بررسی بیشتر، قضاوت کند و در صورت لزوم از نواحی مشکوک سینه بیوپسی بگیرد.

وی ادامه می دهد: مطالعه ما نشان می دهد که هوش مصنوعی برای اجرای کنترل شده در غربالگری ماموگرافی آماده است، با این حال، شما باید یک سیستم هوش مصنوعی را انتخاب کنید که به درستی بر روی تصاویر از همان نوع تجهیزات ماموگرافی آزمایش شده باشد و از نظارت مستمر پس از اجرای بالینی اطمینان حاصل کنید. در بلندمدت، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که اکثر ارزیابی‌های ماموگرافی غربالگری را به عهده بگیرد.

ماموگرافی های غربالگری در بیمارستان Capio St Göran توسط یک رادیولوژیست با پشتیبانی هوش مصنوعی از ژوئن 2023 مورد ارزیابی قرار گرفته است که باعث شده است رادیولوژیست ها زمانی را برای اختصاص دادن به بیماران مبتلا به سرطان سینه آزاد کنند.

منبع: The Lancet Digital Health