پی بردن به چرایی تفاوت علائم بیماری لایم

به گزارش سیناپرس همدان، تیم بزرگی از محققان پزشکی وابسته به چندین مؤسسه در ایالات متحده، با همکاری دو تن از محققان در دانشگاه لیوبلیانا، در اسلوونی، ژنوم چند صد نمونه از Borrelia burgdorferi، باکتری عامل بیماری لایم را تعیین توالی کردند.

در مقاله خود که در PLOS Pathogens منتشر شده است، این گروه، تفاوت هایی را که در گونه های مختلف باکتری پیدا کرده اند و ویژگی های پروتئین های آن را که به نظر می رسد مربوط به علائم متفاوتی است که توسط بیماران تجربه می شود، توضیح می دهند.

بیماری لایم توسط یک عفونت باکتریایی (B. burgdorferi) ایجاد می شود و شایع ترین بیماری منتقله از طریق ناقل در آمریکای شمالی و اروپا است. نشانه های آن معمولاً با حلقه هایی شبیه چشم گاو در اطراف محل عفونت مشخص می شود که معمولاً جای نیش کنه است. بسته به اینکه کدام قسمت از بدن آلوده شده است، علائم بین بیماران بسیار متفاوت است. در این تلاش جدید، تیم تحقیقاتی به دنبال درک بهتر این موضوع بود که چرا قسمت‌های مختلف بدن به هدف باکتری‌ها تبدیل می‌شوند و چرا واکنش‌ها به عفونت‌ها به‌طور قابل توجهی بین بیماران متفاوت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد B. burgdorferi به طور کلی، تیم تحقیقاتی نمونه های بافتی را از محل گزش روی 299 بیمار جمع آوری کردند. این تیم سپس ژن های هر نمونه را مورد مطالعه قرار دادند و به دنبال تفاوت های ژنتیکی بین آنها بودند. سپس تفاوت ها با علائم، به ویژه آنهایی که شدیدترین بودند، مرتبط شد.

با انجام این کار، آنها تفاوت هایی را یافتند که به نظر می رسید در افرادی که علائم شدیدتری دارند، شایع تر باشد. آنها همچنین تفاوت هایی را در پروتئین های باکتریایی که توسط سویه های مختلف B.burgdorferi تولید می شد، پیدا کردند. آنها خاطرنشان کردند که چنین تفاوت‌هایی در پروتئین‌های سطح باکتری‌ها وجود دارد که به توانایی باکتری برای انتشار به قسمت‌های مختلف بدن مربوط می‌شود.

این تیم خاطرنشان می کند که چنین گسترشی معمولاً با علائم شدیدتری همراه است، مانند زمانی که باکتری ها از طریق جریان خون به سیستم عصبی یا مفاصل راه پیدا می کنند.

محققان پیشنهاد می کنند که کار خود را پله ای برای مطالعه بسیار بزرگتر در مورد بیماری لایم در نظر بگیرند، مطالعه ای که امیدواریم به درک بهتری از این که چرا سیستم ایمنی به راحتی توسط باکتری در بسیاری از بیماران مغلوب می شود و چرا علائم در برخی از بیماران برای ماه ها یا حتی سال ها باقی می ماند.

منبع: PLOS Pathogens