تاثیر آلودگی هوا بر خطر دیابت بارداری

به گزارش سیناپرس همدان، طبق یک مطالعه جدید USC که در The Lancet Regional Health-Americas انجام شده است، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در اوایل بارداری، و حتی کمی قبل از لقاح، خطر ابتلا به دیابت بارداری را در زنان افزایش می دهد.

دیابت بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می رود، اما در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد می کند. برای مادر، خطر فشار خون بالا و پره اکلامپسی را افزایش می دهد. برای نوزاد، می‌تواند منجر به وزن بیشتر هنگام تولد، احتمال بالاتر زایمان با سزارین و خطر چاقی بیشتر در آینده شود.

نویسنده اول ژونگ ژنگ جیسون نیو، محقق پسا دکتری در علوم جمعیت و بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی Keck از USC گفت: جالب اینجاست که ما متوجه شدیم خطر دیابت بارداری با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در درازمدت مرتبط نیست، بلکه با آلودگی هوا در یک پنجره زمانی نسبتاً کوتاه اما بحرانی قبل از بارداری، از پنج هفته قبل تا پنج هفته پس از لقاح مرتبط است.

در طول چرخه قاعدگی، در آماده سازی برای بارداری، بدن زن دچار تغییرات فیزیولوژیکی قابل توجهی می شود، به ویژه در نحوه کنترل گلوکز برای حمایت از رشد جنین. این دوره پویا سازگاری متابولیک ممکن است حساسیت مادر را به استرس های محیطی افزایش دهد.

برای این مطالعه، محققان 617 شرکت‌کننده را از مطالعه خطرات مادری و رشدی ناشی از عوامل استرس‌زای محیطی و اجتماعی (MADRES)، یک مطالعه همگروهی آینده‌نگر بارداری که در سال 2015 تأسیس شد، جذب کردند. شرکت کنندگان، عمدتا اسپانیایی تبار، بیمارانی در سایت های بالینی بودند که به جمعیت های کم درآمد در لس آنجلس خدمات ارائه می دهند.

نیو و همکارانش آدرس های مسکونی را با داده های کیفیت هوای محیط EPA مرتبط کردند. آلاینده‌های خاص در فهرست پیگیری، آلاینده‌هایی بودند که معمولاً با ترافیک مرتبط هستند: آلاینده‌های ذرات ریز PM2.5 و PM10 و همچنین دی اکسید نیتروژن و ازن.

از 617 شرکت کننده، 60 نفر به دیابت بارداری مبتلا شدند. این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا در طول دوره حیاتی دوران بارداری با افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری به میزان 5.7 درصد برای PM2.5، 8.9 درصد برای PM10 و 15 درصد برای دی اکسید نیتروژن همراه است.

محققان همچنین دریافتند که ارتباط بین آلودگی هوا و دیابت بارداری در میان شرکت‌کنندگانی که افسردگی پیش از زایمان را تجربه می‌کردند، بارزتر بود. به نظر می رسد افسردگی پیش از زایمان که در حال حاضر نگران تأثیر بالقوه آن بر مادر و کودک است، تأثیرات قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را تشدید می کند.

شهره فرزان، نویسنده ارشد، دانشیار علوم جمعیت و بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی Keck، می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که زنانی که علائم افسردگی پیش از زایمان دارند، حتی در برابر اثرات نامطلوب آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند. این امر بر اهمیت توسعه رویکردهای مراقبت بهداشتی جامع تر که هم عوامل روانی و هم عوامل محیطی را در دوران بارداری در نظر می گیرد، تاکید می کند. پرداختن به افسردگی دوران بارداری نه تنها به نفع سلامت روان مادر است، بلکه ممکن است در برابر خطرات محیطی مانند آلودگی هوا نیز محافظت کند.

به گفته محققان، مکانیسم ارتباط بین آلودگی هوای محیط و دیابت بارداری نامشخص است، اما تداخل بین اختلال در متابولیسم گلوکز، التهاب و تغییرات هورمونی می‌تواند مقصر باشد. افسردگی قبل از تولد، با اختلال در عملکردهای ایمنی و هورمونی، می تواند این مورد را بدتر کند.

فرزان گفت: یک نظریه این است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در دستگاه تنفسی می شود که منجر به التهاب مزمن در سراسر بدن خواهد شد که در طول زمان دفاع آنتی اکسیدانی از بین می رود. این امر مسیرهای پیام رسانی انسولین را مختل می کند و سلول های مصرف کننده گلوکز را از دریافت سالم گلوکز در گردش خون باز می دارد.

فرزان گفت: ما مشکوک هستیم که آلودگی هوا، به ویژه برای قرار گرفتن در معرض در یک دوره تعریف شده از هشت هفته از آخرین دوره قاعدگی تا چند هفته اول بارداری، می تواند سازگاری های فیزیولوژیکی را در اوایل بارداری مختل کند که ممکن است زنان باردار را مستعد افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری کند.

اگرچه سطوح کلی آلودگی هوا که در این مطالعه مشاهده شد در چارچوب دستورالعمل‌ها بود، اما این سطوح هنوز خطرات سلامتی قابل توجهی دارند. این امر بر نیاز به ارزیابی مجدد کفایت استانداردهای موجود کیفیت هوا برای اطمینان از رفاه مادران باردار و فرزندان متولد نشده آنها تاکید می کند.

منبع: University of Southern California

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا