این اندام بی فایده در واقع با سرطان مبارزه می ‌کند

یک غده چربی کوچک در بدن وجود دارد که پشت جناغ قرار گرفته و اغلب گفته می شود که در بزرگسالی بی فایده است.

به گزارش سیناپرس، با این حال، یافته های یک مطالعه گذشته نگر اخیر نشان می دهد؛غده تیموس آنقدرها که کارشناسان زمانی فکر می کردند بی مصرف نیست. محققان آمریکایی دریافتند: افرادی که تیموس خود را برمی دارند با خطر بیشتری برای مرگ به هر دلیلی در آینده روبرو هستند. آنها همچنین با افزایش خطر ابتلا به سرطان روبرو هستند.

این یک مطالعه مشاهده ای است، به این معنی که نمی تواند نشان دهد که برداشتن تیموس به طور مستقیم باعث سرطان یا سایر بیماری های کشنده می شود، اما محققان از یافته های خود نگران هستند. تا زمانی که اطلاعات بیشتری به دست آید، محققان استدلال می کنند که حفظ تیموس باید یک اولویت بالینی باشد.

دیوید اسکادن (David Scadden) انکولوژیست و محقق این مطالعات گفت: میزان خطر چیزی بود که هرگز انتظارش را نداشتیم. در دوران کودکی، تیموس نقش مهمی در رشد سیستم ایمنی دارد. هنگامی که این غده در سنین جوانی برداشته می شود، بیماران کاهش طولانی مدت در سلول های T را نشان می دهند که نوعی گلبول سفید است که با میکروب ها و بیماری ها مبارزه می کند. همچنین بچه‌های بدون تیموس نیز معمولاً به واکسن‌ها پاسخ ایمنی ضعیفی دارند.

با این حال، زمانی که فرد به بلوغ می رسد، تیموس چروکیده شده و سلول های T بسیار کمتری برای بدن تولید می کند. ظاهراً می ‌توان آن را بدون آسیب فوری برداشت و چون جلوی قلب می ‌نشیند، اغلب در طی جراحی قلب خارج می‌ شود.

محققان در بوستون با استفاده از داده‌های بیمار از یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی دولتی، نتایج بیمارانی را که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بودند، مقایسه کردند. کسانی که تحت عمل جراحی تیمکتومی قرار گرفتند، تقریباً دو برابر بیشتر از افراد گروه کنترل در طی ۵ سال جان خود را از دست دادند.

بیمارانی که تیموس خود را برداشته بودند نیز دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان در طی ۵ سال پس از جراحی بودند. علاوه بر این، این سرطان در مقایسه با گروه کنترل عموماً تهاجمی‌تر بود و اغلب پس از درمان عود می ‌کرد.

دلیل وجود این ارتباط ها ناشناخته است، اما محققان گمان می کنند که کمبود تیموس به نوعی عملکرد سالم سیستم ایمنی بزرگسالان را مختل می کند.

به گزارش سیناپرس، محققان این مطالعه نتیجه ‌گیری می‌ کنند: این یافته‌ها با هم از نقش تیموس در تولید سلول‌های T جدید در بزرگسالی و حفظ سلامت انسان بالغ حمایت می ‌کند. پژوهشگران می گویند که نتایج آنها قویاً نشان می دهد که تیموس از نظر عملکردی نقش مهمی در سلامت مداوم انسان دارد.

شرح کامل این مطالعه در مجله پزشکی The New England Journal of Medicine منتشر شده است.