آلودگی هوا، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد

به خوبی ثابت شده است که هر گونه آلودگی هوا احتمالاً برای سلامتی مضر است، به طوری که سالانه حدود ۶٫۵ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می دهند. اما یکی از انواع انتشار به طور فزاینده ای با زوال عقل مرتبط بوده و به دلیل آتش سوزی های جنگلی در حال افزایش است.

به گزارش سیناپرس، ذرات معلق (PM) یک ترکیب شیمیایی شامل سولفات ها، کربن، نیترات ها یا گرد و غبار معدنی است. در حالی که این گازها از انتشار دود وسایل نقلیه و صنعتی ناشی از سوزاندن سوخت فسیلی سرچشمه می‌ گیرند، اکنون چشم‌ها به منبع رو به رشد این ترکیب خطرناک یعنی آتش‌ سوزی‌های جنگلی و انواع دیگر آتش سوزی های مواد آلی مانند آتش سوزی زمین های کشاورزی معطوف است.

زیرمجموعه ای از ذرات معلق موسوم به ذرات ریز (PM2.5)، به ویژه برای سلامت انسان خطرناک است، زیرا ۳۰ برابر نازکتر از موی انسان هستند و نه تنها می تواند در بافت ریه قرار گیرد، بلکه پس از استنشاق از طریق بینی وارد مغز نیز شده و می تواند از راه های دیگر از سد خونی مغزی عبور کند.

دانشمندان دانشگاه میشیگان با داده های به دست آمده از مطالعه ملی بهداشت، ارتباطی بین انتشار ذرات ریز در آتش سوزی مزارع کشاورزی و شروع زوال عقل در بین بزرگسالان آمریکایی شناسایی کرده اند.

در حالی که حدود ۱۵ درصد از شرکت کنندگان به زوال عقل مبتلا شدند، میزان زوال شناختی در مناطق با غلظت بالای ذرات ریز در طول دوره داده های ارزیابی شده، بین سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۶، به طور قابل توجهی بیشتر بود. این یافته به مجموعه شواهدی پیوسته است که ارتباط قابل توجهی بین سموم میکروسکوپی و زوال عقل ایجاد می کند.

سارا آدار (ara Adar) محقق اپیدمیولوژی محیطی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان، گفت: این یافته ‌ها با توجه به فراوانی فزاینده دود آتش ‌سوزی در جوامع ما کاملاً به موقع است. داده‌های ما نشان می ‌دهد که علاوه بر برخی از تأثیرات آشکار دود آتش‌ سوزی بر سلامتی مانند تحریک گلو و چشم‌ها و مشکلات تنفسی، روزهای پر دود نیز ممکن است بر مغز ما تأثیر بگذارد.آدار افزود: آتش‌سوزی‌ها قطعا پدیده جدیدی نیستند، اما فراوانی شدت و مدت آن در حال افزایش است و با گرم‌تر شدن زمین، فصل‌های آتش ‌سوزی زودتر شروع شده و دیرتر به پایان می ‌رسند. همچنین با شیوع آب و هوای شدید مانند موج‌های گرما و خشکسالی، بستر مناسبی برای آتش سوزی ها فراهم می‌ شود.

آدار در ادامه توضیح داد: در حالی که آتش ‌سوزی‌ها ممکن است کوتاه‌ مدت باشند، اما این رویدادها در جوامع ما به دلیل دمای گرم‌تر، شرایط خشک‌تر و فصول طولانی‌تر آتش‌سوزی رایج‌تر می ‌شوند. همانطور که دیدیم، دود آتش‌سوزی می ‌تواند مسافت‌های بسیار دوری را نیز طی کند.

در حالی که متأسفانه ذرات ریز منابع زیادی دارد، محققان تشخیص دادند که انتشارات آتش سوزی های جنگلی چقدر برای سلامتی انسان مضر است. آتش ‌سوزی‌های جنگلی سالانه ۲۵ درصد از آلودگی‌های ذرات ریز در ایالات متحده را تشکیل می‌ دهند، اما این میزان در برخی از بخش‌های غربی این کشور به حدود ۵۰ درصد افزایش می‌ یابد.

به گزارش سیناپرس، آدار در پایان گفت: ما در تحقیقات خود دیدیم که همه ذرات معلق در هوا خطر زوال عقل را افزایش می ‌دهند، اما به نظر می‌ رسد ذرات تولید شده توسط محیط‌ های کشاورزی و آتش ‌سوزی‌ها برای مغز سمی هستند. یافته‌ های ما نشان می‌ دهد که کاهش سطح آلودگی هوا با ذرات معلق، ممکن است تعداد مبتلایان به زوال عقل را در اواخر عمر کاهش دهد.

شرح کامل این تحقیق در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

مترجم: بیتااکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا