اشتغال پایدار از قبل اقتصاد دانش بنیان رقم می خورد

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با تاکید بر اینکه اشتغال پایدار از قبل اقتصاد دانش بنیان (نه مسیر دیگری) رقم می خورد، گفت: موضوع مهار تورم زمانی اتفاق خواهد افتاد که پیش نیاز آن که همان رشد تولید است، اتفاق بیفتد. وقتی رشد تولید حاصل شود به تبع آن تورم هم به تدریج کنترل می شود از اینرو ما باید تلاش کنیم که محوریت برنامه ریزی خودمان را در جهت توسعه و رشد تولید قرار دهیم.

دکتر محمد راضی جلالی، رئیس پارک علم و فناوری خوزستان و معاون اقتصادی استانداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در رویکرد جدید خود بحث های حمایتی و سیاستگذاری هایش را به استان ها و استناداری ها تفیض اختیار کرده است. در حال حاضر هر استانی چالش های متفاوت و ظرفیت های خاص خودش را دارد. اختصاص چنین اختیاری به استانداری ها در حوزه توسعه اقتصاد دانش بنیان باعث می شود استانداری ها و خود استاندار برای استان تصمیم بگیرد کدام صنعت در حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان و بکارگیری ظرفیت هایش به جهت رفع نیازهای فناورانه نقش آفرینی کند و بر اساس ظرفیت های بیست گانه قانون جهش تولید، صنایع را چگونه در جهت توسعه زیست بوم فناوری استان ماموریت گرا کند. به تبع آن اشتغال جوانان به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان کشور رقم خواهد خورد.

وی افزود: قرار است این کار توسط استانداری ها با محوریت معاون اقتصادی استانداری صورت بگیرد. یکی از بازیگران اصلی این فرایند پارک های علم و فناوری است. مجموعه هایی مانند صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و یکی از دانشگاه های که کارگروه اصلی این طرح را برنامه ریزی می کند نیز در این طرح نقش آفرینی می کنند. من به عنوان معاون اقتصادی استاندار و رئیس پارک علم و فناوری هم این فرایندها و  مباحث مربوط توسعه اقتصاد دانش بنیان و زنجیره ارزش را در استان خوزستان پیگیری می کنم.

جلالی خاطرنشان کرد: استان خوزستان ظرفیت های منحصر به فردی دارد. بعد از تهران، دومین استانی است که سهم زیادی در تولید ناخالص دارد. این ظرفیت ها و موقعیت استراتژیک استان خوزستان، شرایط و بستر خوبی را برای الزامات قانون جهش تولید فراهم کرده است. قطعا با برنامه ریزی مناسب و بهره مندی خوب و بکارگیری از این ظرفیت ها با محوریت استانداری و با ماموریت گرا کردن صنایع، استان خوزستان یکی از استان های پیشرو در تحقق سند توسعه اقتصاد دانش بنیان خواهد شد. طبیعتا اشتغال پایدار از قبل اقتصاد دانش بنیان رقم خواهد خورد نه از مسیر دیگری.

وی در پاسخ به این سوال که با استفاده از این ظرفیت ها و تحقق سند توسعه اقتصاد دانش بنیان چقدر می توانیم در رشد تولید و مهار تورم نقش آفرینی کنیم به سیناپرس گفت: موضوع مهار تورم زمانی اتفاق خواهد افتاد که پیش نیاز آن که همان رشد تولید است، اتفاق بیفتد. وقتی رشد تولید حاصل شود به تبع آن تورم هم به تدریج کنترل می شود. ما باید تلاش کنیم که محوریت برنامه ریزی خودمان را در جهت توسعه و رشد تولید قرار دهیم.

وی تصریح کرد: خود تولید نیز الزاماتی دارد و یکی از الزامات اصلی تولید بازار است. ما نباید ابتدا به ساکن به خود تولید تمرکز کنیم باید نیازهای بازار (نه نیازهای بازار داخلی بلکه نیازهای بازار خارجی و بین المللی) را بسنجیم و پایش کنیم و متناسب با آن نیازها تولید را بر مبنای دانش و تولید دانش بنیان توسعه دهیم. قطع به یقین هم ارزش افزوده بالا تر و هم ارزآوری بهتری خواهد داشت و هم از خارج شدن ارز جلوگیری می کند. همچنین اشتغال پایداری نیز ایجاد خواهد کرد.

جلالی یادآورشد: شاید این مباحث نظری باشد اما تلفیق همه این مجموعه ها و برنامه ریزی درست و دقیق و اجرای مرحله به مرحله برنامه های مختلف قطع به یقین می تواند گام های موثری را در بحث مهار تورم و رشد تولید بردارد.

گفتگو: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا