کشف سلولهای ایمنی در چشم انسان

بدن انسان پوشیده از پوست است، یک لایه محافظ که از درون ما در برابر تهدیدات خارجی محافظت می کند اما چند نقطه ضعف و چند روزنه وجود دارد که نیاز به دفاع اضافی دارد. به عنوان مثال، در چشم، سلول‌های ایمنی تخصصی برای متجاوزانی که نمی ‌توانیم ببینیم، گشت‌زنی می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، اسکات مولر (Scott Mueller) ایمونولوژیست موسسه عفونت و ایمنی پیتر دوهرتی در ملبورن استرالیا توضیح می دهد: تا به حال، این سلول ها به اشتباه بر اساس تصویربرداری استاتیک به عنوان سلول های دندریتیک طبقه بندی می شدند.

سلول های دندریتیک پیشاهنگانی هستند که برچسب های قابل تشخیصی به نام آنتی ژن را ارائه می دهند که از سلول های نفوذی، ویروس ها یا سایر مواد خارجی به سایر سلول های ایمنی به نام سلول های T جمع آوری شده است. این سلول‌های T، بخشی از سیستم ایمنی تطبیقی بدن هستند که در صورتی که آنتی‌ژن‌ها با آنتی‌ژن‌های بدن مطابقت نداشته باشند، به آن پاسخ می ‌دهند و مهاجمان را برای دفعه بعد به یاد می‌آورند.

مولر می‌ گوید: با ترکیب تکنیک تصویربرداری جدید خود با سایر رویکردهای تحلیلی پیشرفته، ما توانستیم کشف کنیم که تعداد قابل توجهی از سلول‌ها در سطح قرنیه سالم در واقع سلول‌های T هستند. قرنیه پوشش شفاف چشم است که از طریق آن می بینیم. انحنای آن دو سوم قدرت نوری چشم را تشکیل می دهد. برای حفظ این بینایی، پاسخ های ایمنی مانند التهاب باید به شدت در قرنیه کنترل شوند.

بر اساس مطالعات حیوانی منتشر شده، مولر و همکارانش مشکوک شدند که بسیاری از سلول های ایمنی ساکن قرنیه در واقع سلول های T هستند. محققان دیده بودند که چگونه این سلول های T در برابر عفونت های چشمی در موش ها محافظت می کنند و فکر می کردند که آیا این موضوع در انسان نیز صادق است.

برای بررسی دقیق، دانشمندان از یک تکنیک تصویربرداری به نام میکروسکوپ کانفوکال عملکردی استفاده کردند که به محققان اجازه می ‌دهد بافت‌های زنده را در سطوح سلولی تجسم کنند و حرکات آن‌ها را در فیلم‌های تایم لپس دنبال کنند.

تصویربرداری از قرنیه انسان سالم در ۱۶ بزرگسال جوان نشان داد که سلول های T در حالت آماده باش بالا حرکت می کنند و با سلول های دندریتیک و اعصاب در خارجی ترین لایه قرنیه، اپیتلیوم قرنیه، تعامل دارند.

این تیم تحقیقاتی در مقاله منتشر شده خود می نویسد: با تصویربرداری عمیق تر از استرومای قرنیه، دریافتیم که ماکروفاژهای خزنده و سلول های T متحرک نادر در بافت گشت زنی می کنند. این یافته ها درک ما را از انواع سلول های ایمنی ساکن در قرنیه گسترش می دهد و از ما در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کند.

به گزارش سیناپرس، هالی چینری (Holly Chinnery) ایمونولوژیست چشمی از دانشگاه ملبورن، می گوید: از آنجایی که این تکنیک جدید شامل تصویربرداری غیرتهاجمی و با گذشت زمان از قرنیه انسان است، می تواند در کلینیک ها به طور مستقیم برای ارزیابی پاسخ های ایمنی و سلامت چشم استفاده شود که البته، این تکنیک قبل از استفاده بالینی به آزمایش های بیشتری نیاز دارد.

محققان در پایان اضافه می کنند: درک اینکه چگونه سلول های ایمنی به حفظ عملکرد چشم کمک می کنند بسیار مهم است زیرا عفونت قرنیه یا جراحی آب مروارید در یک چشم می تواند روی چشم دیگر تأثیر بگذارد.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی PNAS منتشر شده است.

مترجم: نداجوادهراتی