دهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران، چهارشنبه آغاز می شود

ربوکاپ یا جام جهانی ربات‌ها، یک پروژه بین‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی، رباتیک و دیگر زمینه‌های مرتبط است. فدراسیون جهانی ربوکاپ در تلاش است تا با طرح مساله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فن آوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند به پرورش تحقیقات هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند بپردازد. ربوکاپ بازی فوتبال را با هدف ایجاد ابتکاراتی برای مسایل اساسی اجتماعی و صنعتی به عنوان محور اصلی تحقیقات خود انتخاب کرد.

هدف نهایی ربوکاپ، تشکیل یک تیم کاملا هوشمند از ربات‌های انسان نما است که در سال ۲۰۵۰ برابر تیم قهرمان جام جهانی فوتبال به پیروزی دست یابد. برای این که یک تیم از ربات‌ها بتوانند فوتبال بازی کنند فن آوری‌های گوناگونی از جمله اصول طراحی عامل‌های خودکار، همکاری چند عامله، استفاده از استراتژی، تحلیل و استدلال زمان واقعی و ترکیب حس‌گر‌ها لازم است. ربوکاپ محلی است برای آزمون یک تیم از ربات‌های هوشمند پرسرعت در محیطی پویا. ربوکاپ همچنین چارچوبی را برای تحقیق در جنبه‌های نرم‌افزاری خود فراهم کرده است.

یکی از کاربردهای اصلی فن آوری‌های ربوکاپ، جستجو و نجات در زمان وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله در مقیاس وسیع است. ربوکاپ پروژه امداد ربوکاپ را به جهت ارتقای تحقیقات در زمینه مسایل اساسی اجتماعی شروع کرد و از اهداف اصلی آن استفاده مفید از فن‌آوری برای کاهش خسارات جانی ناشی از وقوع بلایای طبیعی است.

ربوکاپ آزاد ایران

تیم های ایرانی از سال ۱۳۸۲ از جمله فعال ترین تیم های ربوکاپ جهان بوده و تعداد تیم های ایرانی سال به سال رو به افزایش بوده است. بر همین اساس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین که با تیم MRL، پرافتخارترین مجموعه ربوکاپ کشور را در اختیار دارد از سال 1384 در صدد برگزاری مسابقات ربوکاپ آزاد ایران برآمد.

اولین دوره مسابقات با حضور ۱۱۶ تیم از پنج کشور در قالب هفت لیگ از ۱۸ تا ۲۰ فروردین ۱۳۸۵ در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. مسابقات ربوکاپ آزاد ایران محلی برای آماده سازی و تقویت تیم ها جهت شرکت در مسابقات جهانی می باشد. به علاوه اینکه تیم های نوپا این فرصت را پیدا می کنند تا از تجربیات تیم های دیگر استفاده کرده و بیشتر با این مسابقات آشنا شوند.

در نهمین دوره این مسابقات ربوکاپ که ۱۸تا ۲۲ فروردین ماه سال گذشته در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد ۲۹۵ تیم از ۱۴ کشور جهان در ۲۴ رشته رقابت کردند.

در دهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران هم که به روال سالهای گذشته به همت کمیته ملی ربوکاپ ایران و دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار می شود، تعداد لیگهای مسابقه به 25 لیگ افزایش یافته است.

از جمله تغییرات مسابقات امسال، حذف لیگ های ربات های مین یاب خودکار و دستی از مسابقات بخش مین یاب و جایگزینی سه لیگ جدید ربات های مین یاب کنترل از راه دور، ربات های مین یاب هوشمند اندازه کوچک وربات های مین یاب هوشمند اندازه بزرگ است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا