چیزهایی که در استخر شما را تهدید می کند؟

تابستان فصل ورزش های آبی است و بسیاری از افراد در این فصل سال اوقات خود را در استخر سپری می کنند. در این میان بد نیست بدانید که در زیر سطح آب به ظاهر تمییز استخر شنا، ساحل و دریاچه های مورد علاقه شما، خطرات بالقوه ای با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند در انتظار شما هستند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات انجام شده نشان می دهد: آب بیشتر استخرهای عمومی، دریاچه ها و رودخانه ها به انواع باکتری‌ ها، ویروس‌ ها و انگل‌ ها آلوده بوده و این عوامل می توانند عفونت بدی را در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف تر ایجاد کنند.

دکتر استیسی رز، دانشیار بیماری‌های عفونی در کالج پزشکی بیلور در هیوستون، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: میکروارگانیسم‌ های مختلفی وجود دارند که می‌ توانند در آب زندگی کنند. بیشتر این میکروارگانیسم‌ ها در هر نوع آبی رشد می ‌کنند و این عفونت ‌ها به ‌طور متفاوتی بر همه افراد تأثیر می ‌گذارند.

در این میان عوامل بیماری زایی مانند کریپتوسپوریدیوم، لژیونلا، نورو ویروس و ژیاردیا بیشتر با منابع آبی مرتبط هستند. به همین دلیل توصیه می شود، افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری داشته یا زخم های باز دارند، در این محیط های آبی مشترک شنا نکنند. از سوی دیگر کسانی که زخم های باز دارند می توانند باکتری های مضر را وارد محیط کرده و به دیگران سرایت کنند. این عفونت ها می تواند منجر به اسهال، بثورات پوستی، گوش درد، سرفه یا احتقان و درد چشم شود.

دکتر رز در ادامه توضیحاتش گفت: افرادی که اسهال داشته اند باید حداقل به مدت دو هفته از شنا در استخر های عمومی خودداری کنند؛ زیرا شما می توانید میکروارگانیسم هایی مانند نوروویروس یا E. coli را برای چندین روز پس از خوب شدن، دفع کنید. گاهی اوقات هفته ها پس از فروکش کردن اسهال کودکان هنوز قادر به انتشار این باکتری ها هستند، بنابراین استخر های آبی که برای کودکان نوپا طراحی شده اند، اغلب دارای مقادیر بالاتر از حد معمول مواد مدفوع هستند.

به گزارش سیناپرس، در این میان مدیران استخرها و پارک‌ های آبی  معمولا آب استخرهای خود را با کلر تصفیه می ‌کنند تا این میکروارگانیسم ‌های مضر را از بین ببرد، اما استفاده مکرر از استخر توسط شناگران مختلف می‌ تواند میکروارگانیسم ‌های جدیدی را معرفی کرده یا میزان یک عامل بیماری زا در آب را افزایش دهد. از سوی دیگر  برخی از میکروارگانیسم ها مانند کریپتوسپوریدیوم حتی در برابر کلر نیز مقاوم هستند.

به گفته کارشناسان، یک روش پیشگیری عالی این است که هنگام شنا بینی خود را ببندید تا از ورود مستقیم آب به سینوس ها و  ایجاد عفونت جلوگیری شود.

به یاد داشته باشید آب دریا معمولا آلوده تر از استخرها بوده و شنا در آب های شور می تواند شما را در خطر تماس با ویبریو ولنیفیکوس قرار دهد. اگر به بیماری کبدی یا سایر شرایط تضعیف کننده سیستم ایمنی مبتلا هستید، در معرض بالاترین خطر برای مواجه شدن با این عوامل قرار دارید.

دکتر استیسی رز چند نکته پیشگیرانه را برای کاهش خطر بیمار شدن به دلیل شنا در محیط های عمومی را پیشنهاد می کند که عبارتند از ؛ بعد از شنا دوش گرفته و بدن خود را کامل بشویید. نوارهای آزمایشی بخرید که سطح کلر را تجزیه و تحلیل می کنند تا بتوانید خودتان آب را آزمایش کنید.

به گزارش سیناپرس، اگر محیط برای شما هشدار دهنده است، به عنوان مثال، بوی بدی در آب حس می کنید، آب تغییر رنگ ‌داده یا کدر شده یا لوله‌ های زهکشی را نزدیک یا در آب می‌بینید، شنا در آن محل را متوقف کنید. قبل از شنا ، برنامه های نگهداری و تمیز کردن استخرهای خود را به درستی دنبال کنید.

در خاتمه باید توجه داشت که بهداشت شنا را می توان به عنوان یک خیابان دو طرفه در نظر گرفت که فرد و محیط دو بخش اصلی آن هستند. شما باید بهداشت فردی را پیش از شنا رعایت کرده و محیط نیز باید تمییز و مناسب باشد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: consumer.healthday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا