نقرس با افزایش بیماری های عصبی مرتبط است

دانشگاه آکسفورد، انگلستان، مطالعه ای را در مورد رابطه بین نقرس و بیماری های عصبی انجام داده است. در مقاله “ارتباط نقرس با ذخیره مغزی و آسیب پذیری در برابر بیماری های نورودژنراتیو” که در Nature Communications منتشر شده است، این تیم پیوندهای قابل توجهی را بین بیماری مشترک آرتریت مفصلی و بیماری نورودژنراتیو پیدا می کند.

به گزارش سیناپرس همدان، نتایج نشان می دهد: بیماران نقرس دارای حجم مغز جهانی و منطقه ای کمتر و نشانگرهای آهن مغز بالاتر هستند. همچنین شرکت‌کنندگان مبتلا به نقرس، به‌ویژه در سه سال اول پس از تشخیص، شیوع بیشتری از زوال عقل، بیماری پارکینسون و لرزش اندام احتمالی داشتند.

مشاهدات نشان داد: منابع عصبی آناتومیک پایین در میان بیماران نقرس ممکن است آسیب پذیری بالاتر آنها را در برابر بیماری های عصبی متعدد توضیح دهد. تداعی های ژنتیکی عمدتاً منعکس کننده موارد مشاهده ای است. نقرس و اورات موجود در سرم که از نظر ژنتیکی پیش‌بینی شده بودند به طور قابل توجهی با حجم ماده خاکستری منطقه‌ای مرتبط بودند.

نقرس شایع ترین آرتریت التهابی است که حدود 1% تا 4% از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. فیلتر ناکافی کلیه یا تولید بیش از حد اسید اوریک می تواند باعث تجمع و تشکیل کریستال های تیز کوچک در داخل و اطراف بافت های مفصلی شود. سندرم بالینی نقرس با درد حاد مفاصل و تورم ناشی از کریستال های اورات مشخص می شود. قبلاً تصور نمی شد که مغز تحت تأثیر قرار بگیرد.

برای این مطالعه، داده‌های 11735 شرکت‌کننده (1165 با تصویربرداری مغز) با تشخیص نقرس که از مطالعه قبلی Biobank بریتانیا جمع‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل شد. نقرس با بروز 43 درصد بیشتر بیماری پارکینسون و تقریباً هفت برابر نرخ لرزش اساسی احتمالی در مقایسه با گروه کنترل مرتبط بود. در طول پیگیری مطالعه Biobank انگلستان، مرگ و میر در میان بیماران نقرس بیش از دو برابر افراد شاهد بود (11٪ در مقابل 5٪).

این نتایج از ارتباط قوی بین نقرس و بیماری های عصبی حمایت می کند. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که بیماران مبتلا به نقرس باید از نظر علائم شناختی و حرکتی بیماری‌های عصبی، با توجه به افزایش خطر، به‌ویژه در دوره اولیه پس از تشخیص، تحت نظر باشند.

منبع: Nature Communications

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا