تحقق کاهش آلودگی پلاستیکی در گرو آگاه سازی مردم

مدیر کل اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی موثر در کاهش استفاده بی رویه از مواد و‌ ظروف پلاستیکی را زمینه ساز تحقق کاهش آلودگی پلاستیکی دانست.

به گزارش سینا پرس فارس، عطا پورشیرزاد مدیر کل اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، امروز ۲۱ خرداد ماه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به چاره ساز بودن آگاهی بخشی به جامعه و تنویر افکار عمومی در حل و رفع بسیاری از چالش‌های محیط زیستی، اکثر مشکلات زیست‌محیطی حادث شده را ناشی از عدم آگاهی و اطلاع مردم از عواقب آن دانست.

پورشیرزاد با اشاره به شعار هفته محیط زیست در سال جاری با عنوان “نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی”، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی موثر در کاهش استفاده بی رویه از مواد و‌ ظروف پلاستیکی را زمینه ساز تحقق این شعار دانست.

وی عنوان کرد: در سطح جامعه شاهد استفاده از پلاستیک بویژه در مواد پر مصرف مورد نیاز روزانه هستیم که پس از استفاده در طبیعت رها می‌شوند و باید با هزینه کرد منابع مالی زیاد برای ساماندهی، جمع آوری و دفن این مواد اقدام نمود. 

به گفته وی، اگر مدیریت صحیح استفاده از مواد و ظروف پلاستیکی با مشارکت همگانی صورت گیرد، منابع مالی بازیافت و دفن این مواد، میتواند به حوزه فعالیتهای توسعه ای و انتفاع مردم اختصاص یابد.

او تصریح کرد: تاکنون ساز و کار عملیاتی دائمی با رویکرد عدم استفاده بی رویه از پلاستیک صورت نگرفته است و در کنار تبلیغات مقطعی، محیط زیست جهت فرهنگ‌سازی نسبت به توزیع کیسه‌ های پارچه‌ای با هدف جایگزینی با کیسه‌های پلاستیکی با توان خود اقدام کرد که هنوز به فرهنگ شهروندی غالب مبدل نشده است‌.

محدود بودن امکانات و توان سازمان حفاظت محیط زیست در برابر انتظارات و توقعات روزافزون در حوزه چالشها و مسائل زیست محیطی از موارد دیگری بود که وی در ادامه به آن پرداخت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: یکی از مشکلاتی که در رسیدن آب به تالاب‌ها با آن مواجه شدیم سر دهانه‌های رودخانه “کر” بود که به دلیل عدم مهندسی جدید آب قابل قبول به تالاب نرسید.

پورشیرزاد در پاسخ به سؤال اصلی ترین چالش در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: با توجه به اهمیت محیط زیست در تحقق توسعه پایدار و از آنجا که مشکل جزیی و کم اهمیت، ممکن است به مخاطره بزرگ تبدیل شود، نباید هیچ معضلی را در حوزه محیط زیست کم اهمیت پنداشت.

کیفیت پایین سوخت هوای پاک شیراز را تهدید می‌کند

در ادامه این نشست معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس در سخنانی بیان کرد: در حوزه محیط زیست، استان فارس که شاید بتوان گفت حرف برای گفتن دارد، تمام تلاش برآنست تا حداکثر ظرفیت کارشناسی و محیط بانی در این حوزه به کار گرفته شود تا محیط زیست استان حفظ شود.

قاسم نهاوندی به کیفیت هوای شهر شیراز اشاره کرد و گفت: در این خصوص در وضعیت مطلوب قرار داریم. اما اگر شرایط نامطلوب ادامه دار باشد با دلایلی همچون پایین بودن کیفیت سوخت و سایر مشکلاتی که وجود دارد در آینده دچار مشکل خواهیم شد. از سوی دیگر محیط زیست در این راستا تمام تلاش خود را بکار گرفته است.

آلودگی مربوط به رودخانه چنار راهدار و آلودگی واحدهای صنعتی همچون کارخانه نشاسته سازی از دیگر موضوعات مورد مطرح در این جلسه بود و نهاوندی در این خصوص عنوان کرد: تعداد ۲۰آلاینده نقطه‌ای در محور چنار راهدار وجود دارد که بخشی از آنها با پیگیری اداره محیط زیست فارس رفع شد اما هنوز آنگونه که باید و شاید معضلات زیست محیطی این محور حل نشده است و تنها بخش نظارتی را محیط زیست فارس می تواند در این حوزه دنبال کند و سایر موارد در اختیار این اداره کل نیست.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس همچنین در خصوص کارخانه نشاسته سازی، افزود: باتوجه به برنامه زمان بندی داده شده به این کارخانه در خصوص رفع مشکلات زیست محیطی، در جلسات برگزار شده در خصوص این واحد مقرر شد تا تصمیم گیری نهایی برای این واحد انجام شود و ذکر این موضوع حائز اهمیت است که محیط زیست استان از موضع خود کوتاه نیامده است و این کارخانه در لیست واحدهای آلاینده معرفی شده و جرائم سنگینی به آنها داده شده است. اما با انجام موارد مد نظر بیش از ۷۰ درصد مشکلات کارخانه نشاسته سازی‌ها رفع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا