کاهش 38 درصدی بودجه استارت‌آپ‌های اروپایی در سال 2023

آخرین گزارش آماری موسسه اتمیکو نشان می‌دهد:استارت‌آپ‌های فناوری اروپایی در سال 2023 در مقایسه با سطوح سال 2022 شاهد کاهش 38 درصدی در بودجه سرمایه‌گذاری خواهند بود.

به گزارش سیناپرس، به طور خاص انتظار می‌رود استارت‌آپ‌ها ۵۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند که از ۸۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ و ۱۰۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ کاهش قابل توجهی یافته است.
اما اروپا در گذراندن یک سال سخت مالی برای شرکت های نوظهور فناوری تنها نیست. ایالات متحده و چین نیز شاهد کاهش 49 درصدی سرمایه گذاری در سال 2023 نسبت به سال 2021 هستند. بر اساس این گزارش، این عقب نشینی جهانی در بودجه تأثیر دومینویی بر جریان سرمایه بین مناطق دارد. برای اروپا، این به معنای کاهش قابل توجه سرمایه از سوی سرمایه گذاران آمریکایی است، که بیشتر بر شرکت هایی که بودجه های بعدی بزرگتر را جذب می کنند، تأثیر می گذارد.
به گزارش سیناپرس، در حالی که کاهش سرمایه در تمام کشورهای اروپایی قابل مشاهده است، انتظار می‌رود که بیشترین افت بین یک چهارم دوم و سوم سال 2023 در بریتانیا با کاهش 57 درصدی سرمایه‌گذاری رخ دهد. پس از آن فرانسه با 55 درصد و آلمان با 44 درصد در این رتبه بندی قرار دارند.
در نتیجه، موسسان در حال تطبیق با واقعیت جدید هستند، که به گفته اتمیکو، به این معنی است که تعطیلی استارتاپ ها در سه ماهه اول 2023 تسریع شد، در حالی که سرمایه گذاری ها کاهش می یابد و روند نزولی تزریق سرمایه افزایش می یابد.
علیرغم چشم‌انداز ناهموار بودجه، ارزش کل اکوسیستم فناوری اروپا در سال جاری به 1 تریلیون دلار)بالاترین سطح) از سال 2021می رسد.
اما همه اخبار نشان از ویرانی و کمبود سرمایه ندارند!
در آمار جدید شاهد آن هستیم که این اکوسیستم جدید 29 درصد از بودجه جهانی را به شرکت‌های استارتاپی و نوظهور اختصاص می‌دهد؛تقریباً برابر با ایالات متحده (با 36٪)، در عین حال، اروپا از نظر ایجاد استارتاپ با ایالات متحده هم سطح می شود، اگرچه سرعت آن تا حدودی کاهش یافته است.
علاوه بر این، استارت‌آپ‌ها در این قاره همچنان در «تکنولوژی هدف‌محور» که اهداف پایداری سازمان ملل را برآورده می‌کند، پیشتاز هستند. به طور خاص، سرمایه‌گذاری‌ها در «اقلیم و هدف» تاکنون به بالاترین حد خود رسیده است و 18 درصد از کل بودجه را تشکیل می‌دهد.
گفتنی است، جریان سرمایه در هوش مصنوعی مولد نیز در حال افزایش است.

امسال و تا به امروز، شرکت‌هایی که این فناوری را توسعه می‌دهند، 35 درصد از کل بودجه اختصاص یافته به هوش مصنوعی – بالاترین سهم تا کنون را که از میزان 5٪ در سال 2022 بسیار بیشتر است، دریافت کرده‌اند.
تام وهمیر، شریک و رئیس بخش بینش در اتمیکو گفت: «ما باید در مورد این دوره به عنوان بازگشت به اصول اولیه فکر کنیم. در این چرخه، ما این فرصت بسیار مناسب را داریم که یک اکوسیستم سالم تر و با تمرکز واضح تر بر کیفیت بسازیم. درست است که در کوتاه‌مدت، شرکت‌های کمتری راه‌اندازی می‌شوند، اما شرکت‌هایی که موفق می‌شوند به احتمال زیاد برنده خواهند شد، با شالوده‌ای قوی از استعدادهای رو به رشد و سهم بیشتری از منابع منطقه.

مترجم:نداجوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا