نسبت به شوخی های نادرست کودکان چه واکنشی نشان دهیم؟

سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح کنید، پاسخ علمی و درستی دریافت کنید.

کودکی چهار ساله دارم که گاهی اوقات شوخی های نادرست انجام می دهد،اما این امر سبب خنده دیگران می شود. باید نسبت به شوخی های اشتباه کودکان چه برخورد و واکنشی نشان دهیم؟

به گزارش سیناپرس، همه این مسائل ناشی از یادگیری است. وقتی کودک دست به کار بدی می زند و می خندیم، او فکر می کند، کار خوبی انجام داده و دیگران را خندانده است. پس این کار را تکرار می کند. اگر نمی خواهید فرزندتان دست به کارهای اشتباه بزند یا کلام نادرستی از زبان او بشنویم، نباید در برابر چنین رفتارهایی بخندیم زیرا خنده برای او یعنی تشویق. باید با اخم صحنه را ترک کنید اما وقتی کار خوبی انجام داد، فورا به او جایزه بدهید. شما باید برای او توضیح دهید که این جایزه به دلیل کار خوب او است.

این یک نوعی یادگیری محسوب می شود که نسبت به یادگیری های شرطی از سطح بلاتری برخوردار است و نام آن یادگیری عاملی با وسیله ای است، یعنی ما به وسیله ای به رفتارهای خوب فرزند مان پاداش می دهیم و به او یاد می دهیم که این کار باید دوام و ثبات داشته باشد.

*دکتر سیما فردوسی، دکترای روان شناس بالینی، عضو هیات علمی گروه روان ‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا