هوش مصنوعی سرطان پستان را پیش از گسترش تشخیص می دهد

به تازگی تیمی از متخصصین انکولوژیست‌ در بریتانیا یک مدل هوش مصنوعی برای کمک به پیش‌بینی اینکه آیا اشکال تهاجمی سرطان پستان بر اساس تغییرات در غدد لنفاوی بیمار گسترش می ‌یابد، توسعه داده ‌اند.

به گزارش سیناپرس، سرطان پستان ثانویه یا متاستاتیک به شرایطی اطلاق می شود که سلول های سرطان پستان به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند. این شرایط اگرچه قابل پیشگیری است، اما متاسفانه قابل درمان نیست.

محققان امیدوارند: با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل پاسخ ایمنی در غدد لنفاوی زنان مبتلا به سرطان پستان ، بتوانند میزان احتمال گسترش بیماری را بهتر ارزیابی کنند.

باید توجه داشت که غدد لنفاوی، توده های بافتی در سراسر بدن هستند که برای کمک به بدن در مبارزه با عفونت و بیماری حیاتی هستند. اگر سلول‌های سرطان پستان شروع به گسترش کنند، بیماران معمولاً به درمان فشرده‌تری نیاز دارند. با این حال، محققان بر این باورند که می توان پیش بینی کرد که آیا سلول های سرطانی بر اساس پاسخ ایمنی گسترش می یابند یا خیر و به این ترتیب هوش مصنوعی به پزشکان در تعیین درصد کلی تومور، طول غده و طبقه بندی مناطق مشکوک به سرطان کمک می کند.

دکتر آنیتا گریگوریادیس، که رهبری این مطالعات را بر عهده داشت، در رابطه با موضوع فوق گفت:این تیم یافته ‌ها را از نمونه های میکروسکوپی استخراج و آنها را به یک چارچوب یادگیری عمیق ترجمه کردند تا یک مدل هوش مصنوعی ایجاد کنند که به طور بالقوه به پزشکان در درمان و مراقبت از بیماران کمک ‌کند. به این ترتیب هوش مصنوعی به ابزاری موثر برای کمک به پیشگیری از سرطان ثانویه پستان تبدیل می شود.

در این مطالعه، محققان مدل های هوش مصنوعی را روی بیش از ۵ هزار غدد لنفاوی اهدایی نزدیک به ۳۵۰ بیمار در بانک ‌های زیستی آزمایش کردند.

دکتر گریگوریادیس در این رابطه گفت: با نشان دادن این که تغییرات غدد لنفاوی می ‌تواند پیش ‌بینی کند که آیا سرطان پستان سه‌ گانه منفی در یک فرد گسترش می ‌یابد یا خیر، ما بر دانش رو به رشد پزشکان در مورد نقش مهمی که پاسخ ایمنی می ‌تواند در درک پیش ‌آگهی بیمار ایفا کند، اضافه کردیم.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این تحقیق در  آخرین شماره مجله پاتولوژی سرطان پستان منتشر شده و هزینه های آن نیز توسط کالج کینگ لندن تامین شد.

منبع: foxnews